Zijn smoothies slechter voor je gezondheid dan heel fruit?

Van vruchtensappen wordt gezegd dat ze slechter zijn dan fruit, wel alle suikers, maar geven niet het voldane gevoel van het eten van een stuk fruit . Geldt dit ook voor smoothies? Dit omdat hier, in tegenstelling tot vruchtensap, de vruchten niet uitgeperst worden, maar in z'n geheel gepureerd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Het gaat om het gehele eet en leefpatroon. Het word wel aangeraden om ook groente in een smoothie te doen, omdat je anders wel heel veel (fruit)suiker ineens binnen krijgt. Beste blijft gewoon vers en gevarieerd eten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je dus zelf een appel en een banaan in een blender doet, er nog spinazie bij doet, heb je een goede smoothie. Maar waarom zou dit dan slechter zijn dan dat je het fruit achter elkaar opeet ipv drinkt?

Antwoorden (4)

Smoothies zijn gepureerde fruit- of groentedrankjes. Veel mensen beschouwen ze als een gezond tussendoortje, een gezond alternatief voor frisdrank of zelfs als een volwaardig ontbijt. Maar dat klopt eigenlijk niet.
Gepureerde fruit- en groentendrankjes zijn geen alternatief voor vers fruit en groenten.
Gepureerde fruit- en groentendrankjes bevatten minder voedingsstoffen (vooral vezels) dan vers fruit of groenten. Hoe meer het fruit wordt gemixt, hoe meer vezels en voedingsstoffen er verloren gaan.
• Smoothies bevatten evenveel suiker en calorieën als frisdrank
Hoewel de suiker in een smoothie natuurlijke suiker is afkomstig van het fruit en de suiker in frisdranken toegevoegde suiker is, is de caloriewaarde van deze suiker hetzelfde
• Smoothies zijn agressief voor de tanden.
Smoothies – zeker en vast de kant-en-klare drankjes die u in de winkel koopt - bevatten veel suiker en hebben een hoge zuurtegraad.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar gaan die voedingsstoffen en vezels dan heen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Smoothies is vers fruit met exact de zelfde eigenschappen en voedingsstoffen.
Maar alleen als je ze zelf maakt van vers fruit.
Gekochte smoothies zijn natuurlijk heel anders.
Maar dat kan ik in de vraag niet opmaken.
Nee smoothies zijn niet slechter voor je dan gewoon fruit. Je filtert immers niets en ook de vezels blijven in de smoothie. Het is misschien zelfs gezonder, het fruit is helemaal fijn en daardoor kan je lichaam zoveel mogelijk voedingsstoffen opnemen.
Je moet ook altijd goed kauwen op je eten, nu doet de blender dit voor je en nog beter ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen als je een smoothie vlak voor gebruik maakt met vers fruit, zijn de gezondheidsvoordelen vergelijkbaar met het eten van vers fruit. Een zelfgemaakte smoothie, bevat veel vitamine C. In een gekochte/ verpakte smoothie, zijn er al een deel hiervan verloren gegaan. Omdat de vruchten alleen gepureer zijn bevatten ze ook hun vezels nog en dat is bij sap dus niet het geval...daarom is een smoothie ook gezonder dan alleen vruchtensap.

Er kleeft echter een nadeel aan smoothies t.o.v. het kauwen van vers fruit. Wanneer je lang en aandachtig kauwt, ben je langer bezig met de maaltijd. Hierdoor krijgen je hersenen de tijd om een verzadigingshormoon aan te maken. Het duurt vanaf de eerste hap ca. een kwartier tot twintig min. voor dit hormoon aanwezig is en jou het seintje geeft dat je genoeg gegeten hebt en je een voldaan gevoel geeft.
Drink je snel een smoothie weg, dan heb je sneller de neiging om een tweede te nemen, omdat het hormoon nog niet werkt. Wil je op jouw gewicht letten is dit laatste dus een nadeel.

Je zou dus eigenlijk lang over een smoothie moeten doen en er ook kauwbewegingen bij moeten maken. Het is trouwens altijd goed om lang te kauwen...het maakt speeksel aan en dit beschermt de mond en het gebit. Kauw je te weinig, dan worden de kaakspieren ook slapper en dit is ook nadelig voor het gebit.
Door onderzoek is ook gebleken dat goed kauwen het geheugen verbetert, omdat de bloedtoevoer in verschillende hersengebieden toeneemt.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord.
Aanvulling:
Je lijf is 'berekend' op een portie fruit (of wat dan ook) per keer. Natuurlijk kun je daar wel iets overheen gaan, maar het volgende voorbeeld:
In een smoothie gaan soms wel 4 sinaasappels, een banaan en wat aardbeien. Al met al al snel 6 porties! Daarbij hoef je niet te kauwen, dus slok je het zo weg. Je maag hoeft dus al weinig te doen, en daardoor komt deze enorme hoeveelheid ook al snel in je darmen terecht. Door deze snelheid icm de hoeveelheden, kan je lichaam niet alle benodigde verteringssappen aanmaken. Er gaat uiteindelijk dus niets boven het eten van vers fruit Bovenstaande info heb ik via mijn huisarts
amc
8 jaar geleden
Klopt helemaal! Goede aanvulling, dank je wel jaciem.
Smoothies (vers!) zijn inderdaad niet slechter voor je dan gewoon fruit, alle voedingsvezels en vitaminen blijven immers bewaard. Let wel op dat je je gemaakte smoothie zo snel mogelijk opdrinkt. Hoe langer je het laat staan hoe meer vitaminen verloren gaan. Smoothies uit de supermarkt zullen om die reden nog maar weinig vitaminen bevatten.
Voor fruitsappen geldt inderdaad dat je dan grote hoeveelheden fructose binnenkrijgt, wat niet goed is voor o.a. je lever (fructose wordt vet dat aan de lever blijft zitten). Maak je daarentegen een sapje van groenten, dan hoef je niet bang te zijn voor teveel suikers. Groentesapjes (vers, zelfgemaakt) zijn een bron van vitaminen! Daardoor krijg je in korte tijd heel veel vitaminen binnen, en omdat je groenten rauw perst weet ons lichaam er ook perfect raad mee! Gezonder kan het niet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom hebben smoothies uit de supermarkt nog maar weinig vitaminen? Want hoe snel verdwijnen die vitaminen dan en waarom verdwijnen ze?