Mag de fabrikant suiker toevoegen aan bijvoorbeeld appelsap en dan de vermelding 'zonder toegevoegde suikers' op de verpakking zetten?

Ik vernam van verschillende mensen dat de fabrikanten van appelsap suiker zouden toevoegen aan het sap om vervolgens het sap te verkopen in een verpakking waarop staat: 'Zonder toegevoegde suikers'. Volgens wat ik heb begrepen zou dat zelfs legaal zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Alleen vruchtensapconcentraat mag worden toegevoegd om de smaak zoeter te maken, maar geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte levensmiddelen.

Dit staat daarover in een officiële brief met antwoorden op Kamervragen:

Is het juist dat het wettelijk niet toegestaan is ‘zonder toegevoegde suikers’ te vermelden op het etiket als er vruchtensapconcentraat zoals geconcentreerd appel- of druivensap aan het product is toegevoegd? Zo ja, waarom heeft de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit hier niet ingegrepen?

Ja. Voor de voedingsclaim 'zonder toegevoegde suikers' geldt dat deze alleen is toegestaan als aan het product geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte levensmiddelen zijn toegevoegd. Als een levensmiddel van nature suikers bevat en de voedingsclaim ‘zonder toegevoegde suikers’ wordt gebruikt, moet ook de volgende vermelding op het etiket staan: “dit product bevat van nature aanwezige suikers”.

De NVWA heeft de afgelopen jaren een aantal malen onderzoek gedaan naar voedingsclaims op levensmiddelen. Bij overtredingen werden de fabrikanten gewaarschuwd. Bij herhaalde overtreding maakte de NVWA een boeterapport op.
Amadea