Heeft het drinken van koud water meer nut dan het drinken van heet water wanneer je wilt afvallen?

Ik drink nu al een aantal maanden bijna enkel ijsthee (die zonder extra suikers en dergelijke) en koud water, variërend van twee tot soms wel vier liter per dag, ik zie wel een beetje resultaat, maar heeft het nou meer nut om heet water te drinken of koud water. Een kennis drinkt namelijk heel veel thee, en doet dit veel korter dan ik water drink, toch is zijn resultaat veel duidelijker dan de mijne?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en natuurlijk weet ik dat optijd naar bed gaan, gezond eten en sporten ook grote factoren zijn, maar ik wil graag zeker weten hoe ik het effectiefst af kan vallen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
4.2K
Amadea
8 jaar geleden
Op de nuchtere maag warm water drinken helpt om de "grote boodschap" af te voeren. IJsthee is niet goed om in grote hoeveelheden te drinken, vanwege alle zoetstof die erin zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4 liter drinken is veel te veel
Ritsuka
8 jaar geleden
Koud water verbruikt volgens mij iets meer kcal (omdat je lichaam het moet opwarmen), maar het effect is echt maar minimaal.
Ik zou mij daar niet zo druk om maken, gewoon lekker water drinken, warm of koud maakt niet uit.
4 liter lijkt mij wat veel, wel oppassen dat je geen zouttekort krijgt. Vergelijken met kennis heeft geen zin, die drinkt misschien meer thee, maar wat doet deze persoon verder op een dag? Mogelijk minder eten, of meer sporten, of gewoon een andere stofwisseling waardoor je sneller zoiets ziet. Water is maar een klein onderdeel, wat je verder eet op een dag is belangrijker (voldoende groente en eiwitten), en voldoende beweging (150 minuten per week word aangeraden). En natuurlijk genoeg slapen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het alleen aan het drinken zou liggen zou het wel heel makkelijk zijn he....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
warm water laat je spijsverteringsstelsel ontspannen, koud drinken kan krampen geven. IJsthee wordt door je lichaam ontvangen en verwerkt als suiker, door de zoetstoffen die erin zitten. Je kennis drinkt waarschijnlijk thee zonder suiker, en dat is echt suikervrij en wordt dus ook door je lichaam ontvangen en verwerkt als suikervrij. Daarnaast heeft thee een vochtafdrijvende werking, dus ze verliest een beetje extra vocht, wat niet perse goed is, en al helemaal niet effectief (dat zit er namelijk direct weer aan na het stoppen met thee).
Als je effectief wilt afvallen, kun je het beste gewoon water of thee (niet teveel!) drinken, dus geen dranken uit pak/fles. En geduld hebben, het ene lichaam is het andere lichaam niet.
Poet
8 jaar geleden
Volgens mij is het belangrijkste effect van veel drinken dat je je gevoel van trek onderdrukt en daardoor minder eet. Im zou dus bij jezelf nagaan welke drank en temperatuur dat effect het best bereikt. Als er suiker in je icetea zit -natuurlijk of niet- dan zou ik dat niet nemen want dat maakt je juist dik

Antwoorden (7)

Warm water met citroen of thee is het beste, vooral om de dag mee te beginnen. Klik voor meer uitleg op de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Jammer dat er op die site allemaal niet onderbouwde stellingen zijn, en er wel word gezegt 'uit onderzoek is gebleken' maar er word niet gezegt WELK onderzoek dit dan is.
En citroen is slecht voor je glazuur, dat puntje mist nog
integendeel. Als je 's morgens warm of lauw water drinkt, kan dit de spijsvertering bevorderen. Koud water kan de maagwand en darmen doen samentrekken en tot krampen leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heeft geen nut voor afvallen.
Er is uit onderzoek nooit een effect van gebleken.
Ik zou geen mechanisme kunnen bedenken waarom koud water je overtollige kilo' s vet zou laten verdwijnen. Dat geldt ook voor warm water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Het enige mechanisme zou kunnen zijn dat de maag gevuld en opgerekt is, en dat dit een (geringe) dempende invloed heeft op het hongergevoel.
Utrecht
8 jaar geleden
Een ander, puur theoretisch mechanisme: koud water wordt door je lichaam opgewarmd tot 37C; dat kost energie en dus calorieën. maar het effect zal niet meetbaar zijn.
De stelregel is heel simpel, stop je meer voeding (koolhydraten cq energie) in je lichaam dan dat je verbruikt, dan kom je aan. Minder dan val je af.
Dat is punt 1: Hou die in gedachte.

Dan punt 2:
Er zijn wat fabels/regels in de loop der jaren over onze voeding ontstaan:
"Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag." Dit is werkelijk de grootste onzin. De basis zou liggen in het feit dat je deze de hele dag kan verteren, je suikers moeten na de nachtrust aangevuld worden etc etc.
Stevig ontbijten is totaal niet nodig en kan een grote oorzaak zijn van dik worden.

Je gooit jouw maag vol met brandstof voor jouw lichaam terwijl je die nog niet nodig hebt. Stelregel: Eerst verbranden van de "brandstof" dan pas aanvullen. Je tankt ook pas met de auto als de tank leeg is. Wil niet zeggen dat je niets moet nemen, je lichaam geeft aan of je moet eten of niet. En als je het dan doet, vermijdt (zoveel mogelijk) melkproducten, plakken beleg of lagen jam.

Nog een slechte regel: Bordje leeg eten. Ja in tijden van crisis. Nu niet noodzakelijk. Stop met eten direct als je merkt dat je vol begint te raken. Ligt je bord nog half vol, jammer dan. Je lichaam zegt eigenlijk dat je genoeg hebt gehad. Probeer de verleiding te weerstaan om door te eten omdat het zo lekker is.

En suiker! Vermijdt die als de pest. Zie de link waar allemaal suiker in zit. Een patatje is dan zo slecht nog niet.

Goed bewegen = verbranden van vet. Niet een beetje hobbelen maar nagenoeg stuk gaan van het sporten. In het begin moeilijk, maar het is echt zo simpel, meer verbranden dan je erin stopt = afvallen! Alleen kunnen mensen dit niet goed, onvoldoende discipline om dit vol te houden.

Verder zijn er geen trucjes of wondermiddelen, ook liters water drinken totaal geen meerwaarde. Gewoon voldoende 1-2 liter per dag meer dan zat en neem gewoon water. Koud kan, warm water kan je een wat voller gevoel geven, maar dat is jezelf op de verkeerde manier pijnigen en werkt op den duur niet.

Hou bovenstaande om te beginnen een half jaar vol, niet smokkelen maar volhouden en de kilo's vliegen er op een natuurlijke manier af zonder jo-jo effect. En let op de voeding: zie link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een bron over suiker toegevoegd:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je water drinkt in de ochtend kan dit wel degelijk helpen bij het afvallen. Het kick start namelijk de stofwisseling en het is bewezen dat je calorieverbranding potentieel de hele dag door hoger is.
Daarnaast zorgt het voor een vol gevoel terwijl water 0 Kcal bevat en het houdt je gehydrateerd wat er op zijn beurt voor zorgt dat je je energiek en wakker voelt.
8 jaar geleden
Als je tijdens het sporten koud water drinkt moet je lichaam harder gaan werken om het koude water wat je gedronken hebt om te zetten naar wat warms dat betekent dus dat je meer van gaan zweten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warm water drinken schijnt beter te zijn en beter te verteren, maar ik kan me goed voorstellen dat dat velen malen minder lekker is dan koud water, althans mijn mening. Koud water is ook goed, bijvoorbeeld al veel beter dan Cola, Fanta en andere troep.