Blond en Bruin bier hebben veel gelijkenissen wat betreft het brouwproces. De verschillen komen vooral door de gebruikte grondstoffen in het bijzonder door het soort gerstemout. Voor blond bier wordt bleke gerstemout gebruikt en voor donker bier donkere gerstemout. Het eesten (= verwijderen van de kiemen van de gerst) en drogen voor een bleek gerstemout verlopen bij een lagere temperatuur dan voor een donker gerstemout. Door de hogere temperatuur treedt er meer een soort karamelisatie op die de donkere kleur geeft. De gebruikte gerst voor donker mout is ook wat verschillend in samenstelling ten opzichte van de gerst voor bleek mout.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bruin bier is veel zwaarder ( sterkeren smaak) en blond bier is wat lichter.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Gr Rozanne
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor Rozanne maar wat jij beweert is echt niet waar.
Donker bier is niet perse zwaarder dan blond, je hebt donker tafelbier dat maar enkele procenten alcohol heeft en je hebt blonde biersoorten die veel alcohol bevatten (zoals bv Duvel). Dus je ziet je bewering houdt geen stand. Ook wat betreft de smaak klopt dit niet, er zijn blonde bieren met een zeer uitgesproeken smaak en donkere met een zachte smaak, kijk hiervoor maar eens naar Babar om maar iets te noemen.