Kun je van bedorven melk Tubercolose krijgen?

Vrouw gisteravond warme chocomelk voor me gemaakt. Blijkt dat ze melk had gepakt wat al bijna 2 weken over datum is. (van arla) Chocomelk smaakte prima, ben nog niet ziek geworden. maar nu lees ik iets op internet over TBC in melk, dus nu vraag ik me af, of die bacteriën misschien zijn gegroeid en dit nu in mijn melk zat en ik alsnog ziek word. Ik slik immuunonderdrukkende medicijnen dus het zal dan geen pretje worden. TBC moet ik echt niet krijgen..
groet

9 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Reddie
9 jaar geleden
Nee, dat kan beslist niet.
Er zitten geen bacteriën in (chocolade)melk. Die is gepasteuriseerd, dat wil zeggen bacterievrij.
De houdbaarheidsdatum gaat niet over bacterien maar over het niet meer goed gemengd zijn van de ingrediënten.

Antwoorden (2)

Nee, dat is verre van waarschijnlijk.

Zo kunnen mensen besmet raken door het drinken van melk van koeien die lijden aan rundertuberculose. Rundertuberculose wordt veroorzaakt door Mycobacterium bovis. In Nederland kwam deze wijze van besmetting vroeger veel voor, maar dit werd met succes bestreden door het invoeren van gepasteuriseerde melk en het tbc-vrijmaken van de veestapel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuberculose komt al tientallen jaren niet meer voor bij Nederlandse koeien en TBC wordt dan ook niet meer op deze manier verspreid. Daarbij is melk die je koopt in de supermarkt gepasteuriseerd of gesteriliseerd, dus eventuele schadelijke bacteriën zijn al gedood. Bij warme chocolademelk wordt de melk ook nog extra verwarmd. Maar de voornaamste reden dat je niet bang hoeft te zijn voor overdracht van TBC op deze manier, is dat de melkkoeien geen TBC hebben. Daar komt bij dat je van bedorven melk op zich niets krijgt: het smaakt vies, maar is niet schadelijk voor de gezondheid. En als melk met een houdbaarheidsdatum van twee weken geleden nog prima smaakte, dan ga ik er vanuit dat het ging om houdbare melk. Die is dus én gesteriliseerd, en ook nog wel wat langer houdbaar dan de aangegeven houdbaarheidsdatum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lucius0605
9 jaar geleden
dank voor je reactie. nee het was melk van arla, er staat hoog-gepasteuriseerd op het pak.