suiker, gist en water

Toegevoegd na 16 minuten:
zie aflevering 6 http://weblogs.vpro.nl/afspelen/category/tv/van-moskou-tot-moermansk/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wodka wordt gedistilleerd tot maximaal 95% en verdund met water. Het alcoholpercentage ligt dan tussen de 35% en 70% (traditioneel rond de 40%). De drank wordt onder andere gestookt uit gerst, rogge of aardappels en wordt vaak opgeslagen in tanks met houtskool waardoor alle geuren en onzuiverheden worden geabsorbeerd. De meeste wodka bevat uiteindelijk bijna niets anders dan ethanol en water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Europese Unie definieert wodka als volgt: ‘Gedistilleerde drank, verkregen door het rectificeren (=zuiveren door distillatie) van ethylalcohol afkomstig van een landbouwproduct of door filtratie van die alcohol door actieve koolstof, zodat de organoleptische kenmerken van de grondstof worden gereduceerd. Het eindproduct mag worden gearomatiseerd door bepaalde smaak- of geurstoffen toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poolse wodka werd praktisch zonder uitzondering gemaakt van aardappel evenals de Russische van de goedkopere merken ,de betere Russische word gemaakt van granen beide worden vermeng met water waarna gisten ervoor zorgen dat het zetmeel omgezet word in alcohol deze wordt dan geraffineerd en gedistilleerd om een zuivere vorm met hoog alcoholgehalte te krijgen.
De meeste Russische en Poolse boeren stookten deze drank zelf met grondstoffen die voorhanden waren (aardappel(schillen) en granen ) de grote stokerijen die voor de elite werkten gebruikte alleen granen die speciaal geleverd werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen wodka die gemaakt is van graan of aardappelen mag voortaan echte wodka heten. Als de sterke drank gemaakt is van andere grondstoffen, moet dat uitdrukkelijk op het etiket staan.

Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met een compromis hierover met de EU-landen. Nu mag wodka nog in de EU overal van gemaakt worden, zelfs van bepaalde soorten gras.

Poolse en Scandinavische parlementsleden hadden gevraagd om een totaalverbod op wodka van andere grondstoffen, maar daar was geen meerderheid voor in het parlement.

Volgens sommigen smaakt wodka namelijk slechter als het gemaakt is van andere grondstoffen zoals suikerbieten of druiven. Het plan lijkt in praktijk echter vooral bedoeld om Russische, Amerikaanse, Britse en Franse producenten te dwarsbomen. Die gebruiken veelal fruit als aardbeien of druiven voor de alcohol in de wodka.

WTO

De Europese Commissie heeft daarom juridische bedenkingen: de regeling is mogelijk strijdig met voorschriften van de wereldhandelsorganisatie WTO. Wodka is een van de meest genuttigde sterke dranken ter wereld. De consumptie in Nederland neemt al jaren toe. Nederlandse fabrikanten, die wodka meestal stoken uit graan, exporteren veel wodka naar onder meer de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie:
Voor 1 liter zuivere wodka zijn in theorie ongeveer 9 kg aardappelen nodig.
Om het zetmeel in die aardappelen om te zetten in suiker is 1kg mout nodig.

Wodka wordt 2 tot 3 maal gerectificeerd en gefiltreerd over houtskool.
Was de aardappels grondig en maak ze goed schoon.
Kook ze in een ketel of nog mooier in een hgedrukpan.
Ik heb hier geen ervaring mee dus de tijd zal je proefondervindelijk moeten achterhalen.
Het zetmeel zal nu verstijven.

Mais met mout:
Gebruik altijd 1 kilo per 9 kilo aardappels.
In groenmout zitten actievere enzymen maar produceren iets minder alcohol.
Laat alles afkoelen tot 30 gr.C en voeg dan de gist toe.

Alles mag nu zo'n 3 dagen gisten.
Wel af en toe roeren.
Nu mag alles gefiltreerd worden.
Destilleer 2 of 3 maal tot een percentage van zo'n 80%.
Filtreer alles over houtskool of iets dergelijks en laat je drank rijpen.

Best wel een klus hoor, weet waar je aan begint
!