Waarom drinken mensen meer tijdens sociale gelegenheden dan daarbuiten?

bijv. op een verjaardag drinken mensen soms wel 4 glazen per uur terwijl ze thuis in een paar uur 1 glas zouden nemen. (Niet perse alcoholische dranken)

Toegevoegd na 4 minuten:
Zelf heb ik altijd na 1 glas genoeg maar zie mensen om me heen altijd de tijd door drinken. Als ik dan bij het volgende rondje zeg dat ik even niks nieuws hoef kijken ze me aan of ik gek ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Castle
9 jaar geleden
Goede vraag +

Het beste antwoord

Voor een gedeelte is het oversprong gedrag. Iets in de hand hebben om jezelf een houding te geven terwijl je met anderen praat. Uit onzekerheid je hand door je haar halen, langs je neus wrijven of met je pen zitten spelen zijn andere vormen van oversprong gedrag. Wanneer je dus iets in de hand gedrukt krijgt wat sociaal aanvaardbaar is, zal een niet geheel zeker mens dankbaar gebruik maken van een glas om aan zijn mond te zetten. Ongemerkt verdwijnt er zo glas op glas op glas...
Mensen drinken daarom minder als ze alleen zijn of met bekenden, tenzij ze inmiddels verslaafd zijn, maar dat is een hoofdstuk verder.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik zie de term "overspronggedrag" hier voor het eerst. Weer wat geleerd! Leuk! Maar ik heb er een vraag over. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspronggedrag staat "Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij de aandrang om te vluchten en de aandrang om aan te vallen even groot zijn, kan een derde, neutraal gedrag geactiveerd worden. Een dier kan 'besluiten' te gaan eten, zich te wassen, of interesse te tonen in een ongerelateerd object in de omgeving. Dit derde gedragsalternatief wordt overspronggedrag genoemd." Van welke twee relevante gedragssystemen is sprake tijdens sociale gelegenheden?
Ivana
9 jaar geleden
Het begrip overspronggedrag komt door mijn verregaande studie over honden. Mensen kennen hetzelfde alleen gaat dat iets verder dan bij dieren. Het wordt weliswaar ook onderbewust veroorzaakt, maar bij zelfanalyse kan je er achter komen wanneer je in die val trapt. Een hond of ander dier kan dat niet. In het onderhavige geval is er de onzekerheid of je op de onbekende goed overkomt, of je antwoorden op zijn/haar vragen niet van dommigheid getuigen, of je eigenlijk met deze persoon wel zin hebt om te praten, hoe je in hemelsnaam van deze man/vrouw los moet komen.
Dat laatste is een vorm van vluchten of aanvallen. Kortom, ook hier moet een keuze gemaakt worden tussen twee acties. Overspronggedrag komt veel vaker voor bij onzekere honden dan bij stabiele, gesocialiseerde honden. Overspronggedrag komt ook vaak bij honden voor die een onduidelijke baas hebben , een baas die geen duidelijke instructies geeft of niet consequent is. De angst om dan tegen een afstraffing aan te lopen is zo groot dat er oversprong gedrag wordt ingelast uit onzekerheid. Je zou in een gesprek tussen twee mensen, als je goed oplet, aan het (al dan niet) overspronggedrag kunnen zien, wie de leiding in het gesprek heeft en voor wie het nauwelijks van belang is hoe de ander over hem denkt. De stabiele drinkt in gezelschap minder, beweegt minder, frummelt niet aan het tafelkleed, wrijft niet langs zijn kin en krabt niet op zijn hoofd.

Andere antwoorden (2)

Omdat er met verjaardagen veel zoutjes op tafel staan. Daar krijg je dorst van.

Het kan ook door verveling komen. Thuis doe je, je eigen ding. TV kijken of zo iets. Dan ben je druk en ben je niet met drinken bezig.

Verder op verjaardagen word je vaak drinken aangeboden. Je ziet dat je glas leeg is ach lekker doe maar. Het drinken word je makkelijk gemaakt het staat steeds voor je neus. Je bent veel aan de praat en klok klok klok glas leeg.
9 jaar geleden
De hoofdoorzaak is, dat mensen elkaar onbewust imiteren. Zien drinken doet drinken; net als zien eten doet eten, etc.