hoe kun je het alcohol percentage meten van zelfgemaakte likeur?

De vraag is al eens gesteld alleen het antwoord is naar mijn mening niet volledig.

Stel je gebruikt een sterke drank(1liter) van 35%.
vervolgens stop je er van alles in.
je wacht
je filters er weer van alles uit(zoals bijv. koffiebonen,fruit)
je houd 1,2liter likeur over.
dan bereken je je alcohol percentage:
(hoeveelheid drank) 1 / (opbrengst) 1,2 => (factor) 0,833 X (alc % drank)35 = (alc %) 29.16%

*nu denk ik dat de alcohol ook in de koffiebonen,fruit gaat zit. dus de berekening klopt niet.

*Nu kan je idd een alcohol meter gebruiken maar volgens mij geeft deze door de hoge viscositeit(door suikers) het niet juist aan.

Dus nu wilde ik graag weten of er iets anders is waar je het alcohol percentage mee kan meten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
23.7K

Antwoorden (2)

Nauwkeurige alcoholmeter d.m.v. aerometer in glazen buitenbuis met opzuigballon/ventiel

http://directproducts.nl/nl/dept_60.html
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kun je ook uitleggen hoe deze werkt?
fremar
10 jaar geleden
nee,helaas niet
Reddie
10 jaar geleden
@fremar , @Roelbeestenboel , daarmee bepaal je eigenlijk het soortelijk gewicht. Aangezien alcohol lichter is dan water kun je uiit het soortelijk gewicht direct het alcoholpercentage berekenen/aflezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus die meter van fremar doet het zelfde als een gewone alcohol meter(dobber). helaas met de suikers erin krijg je dan alsnog niet de juiste weergave.
Met een beetje scheikunde met gemak; totale volume berekenen, mengsel filtreren, een aantal keer destilleren en dan het volume van het destillaat berekenen. Dan neem je het destillaat, deel je door destillaat plus residu en dat doe je keer honderd. En voila, je hebt het alcohol percentage!
Denk er wel aan: je kunt de pure alcohol en het residu uit de proef van zojuist weer mengen, maar je krijgt niet dezelfde smaak terug als voorheen, dus als je het wel nog wilt gaan drinken, zal ik dit niet proberen. Het alcoholpercentage is dan niet te berekenen.