Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang blijft port goed in een karaf?

Ik heb een leuke karaf op mijn dressoir. Deze wil ik met iets vullen. Ik dacht eraan om een fles rode Tawny port hierin over te gooien, maar heb geen idee hoelang dit dan drinkbaar blijft. Is dan immers open geweest en wordt blootgesteld aan licht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de soort port, van enkele dagen tot twee maanden. Het is nog niet zo zeer de invloed van licht, dan wel het contact met zuurstof, dat wijnen snel doet verouderen.
http://winelifemagazine.nl/blogitem/?N_ID=496&R_ID=2
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om Tawny port en in jouw artikel staat dat deze al onder invloed van zuurstof is geweest en dat nieuwe blootstelling aan zuurstof niet veel effect heeft op de smaak. Ik heb de port dus fijn in mijn karafje gegoten en zorg dat deze niet al te lang open zal staan ;) Bedankt voor het artikel!

Andere antwoorden (1)

De port wordt er in ieder geval niet beter op als hij lang staat. Dus dat is alleen maar leuk als je weet dat je bezoek krijgt die het (mee)drinkt.
Je zou er ook likeur in kunnen doen, die blijft veel langer goed, zolang hij niet met room gemaakt is. In het uiterste geval kun je hem vullen met gekleurd water
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding