Mag men wijn vervoeren met de fiets?

Vervoer over 10km hobbelige wegen. Fles goed verpakt. Fles kan niet kapot maar hoe zit het dan achteraf met de kwaliteit van de wijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
4.7K

Het beste antwoord

Niets aan de hand. Heeft de fles een schroefdop? Dan kan je hem letterlijk schudden. Die wijn kan overal tegen. Residu zit er ook niet in: de wijn wordt namelijk i n tankauto's en schepen vervoerd en in Nederland gebotteld.
Alleen als je hele dure en oude wijnen hebt, grand crus , peperdure Bourgognes en Bordeauxwijnen en zo, dan is de fiets een iets minder voor de hand liggend vervoermiddel. maar vrijwel alle in Nederland verhandelde wijnen en zeker die welke je hebt gekocht in de supermarkt, zijn bulkwijnen en simpel genoeg en ijzersterk. Uiteraard zijn er ook wijnen die op het landgoed zelf zijn gebotteld. Dan kunnen ze wat depot hebben maar ook dan nog is een dagje rust meestal wel genoeg om ze te schenken. Laat ze , als je ze al snel wilt drinken, gewoon rechtop staan, dan zakt het depot mooi naar beneden. Wil je echter flessen wijn opleggen ( en dan is een kurk essentieel), dan moeten ze liggend bewaard in bijv. de kelder. Maar de meeste wijnen zijn vrijwel direct drinkbaar. Gewoon een dagje rust als het een kurkwijn ( zal ik maar zeggen) is, en schroefdopwijnen kan je na even in de koelkast of andere koele plek, gelijk drinken.
Er is veel hokuspokus over wijnen gezegd en geschreven, maar elke Fransman en Italiaan doet wat ik je als tip geef.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zit altijd "bezinksel" in wijn. Dit verspreid zich bij schudden weer door de fles. Wijn bewaar je (om die reden) altijd liggend of schuin liggend. Natuurlijk maakt dat allemaal helemaal niks uit, als jij je supermarkt wijntje van 6.95 hebt. Maar wel als je een wijntje van "tig" jaar oud hebt, die dus ook meer waard is. Het is dus een beetje afhankelijk van het soort wijn je vervoerd. Maar over het algemeen is de regel, wijn niet schudden.

http://www.wijnkennis.be/index.php?option=com_content&task=view&id=666&Itemid=38

http://noroma.nl/tafelen/wijnen/wijnen.html

Hopelijk kan je wat met de info... Proost!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de fles na de reis eerst tot rust laat komen is er niks mis met de kwaliteit. Maar je moet 'm niet direct ontkurken, want dan smaakt ie ruw. De finesse en souplesse van het karakter van de wijn komen dan niet of onvoldoende tot uitdrukking, en daar gaat het nou juist om. De in de wijn aanwezige vaste bestanddelen (de droesem) zijn dan namelijk door de wijn geschud terwijl dat op de bodem of de zijkant van een wijnfles behoort te zitten, naar gelang de positie waarin de fles was opgeslagen. Een gemiddelde fles wijn die je bij de slijter kocht is twee dagen na de fietstocht weer op smaak gekomen.
Amadea
10 jaar geleden
Doordat de wijn geschud wordt tijdens het fietsen over hobbels, worden de chemische processen in de fles versneld, waardoor de wijn sneller verouderd en aan kwaliteit achteruit gaat. Maar in de meeste gevallen zal je daar weinig van merken.
Je mag wijn op de fiets vervoeren, daar is geen verbod op en niets op tegen.