Zijn er naast rode wijn meer dranken die goed zijn voor hart en bloedvaten?

Van rode wijn wordt verondersteld dat het goed is voor hart en bloedvaten?
Aangezien ik geen rode wijn lust ben ik benieuwd of dat dit ook geldt voor andere dranken gebaseerd op blauwe druiven zoals port of blauwe druivensap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Het beste antwoord

Alcohol is slecht voor de mens, zelfs 1 glas. Dat rode wijn een positief effect op de hart en bloedvaten is peanuts als je het vergelijkt met de schade die het in je lichaam verder aanricht.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.mkatan.nl/component/search/rode%2Bwijn.html?ordering=newest&searchphrase=exact&limit=100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zit niet zozeer in het feit dat het rode wijn is. Maar is een effect van de alcohol zelf. Zie volgend artikel:

"Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten.

In vergelijking met geheelonthouders en met zware drinkers, vermindert matig bier drinken zowel de kans op hart- en vaatziekten als op de dood door hart- en vaatziekten. Dat is aangetoond in tientallen studies waaraan enkele honderdduizenden mensen deelnamen.

Dit beschermend effect is hoogstwaarschijnlijk een effect van de alcohol zelf, omdat men het ook vaststelt bij wijndrinkers en bij gebruikers van sterke dranken. Of dit beschermend effect meer uitgesproken is bij de ene drank dan bij andere, is moeilijk te zeggen.
In verschillende studies heeft men een onderscheid gemaakt tussen het type alcoholconsumptie - bier, wijn en sterke drank - en het risico op hart- en vaatlijden. Over het algemeen kan worden gesteld dat het risico evenveel verlaagd blijkt bij de drie types van alcoholische drank. Niet de soort drank, maar de alcohol is verantwoordelijk voor het beschermend effect. De invloed van de andere niet-alcoholische dranken op hart- en vaatziekten is daarentegen nog niet duidelijk."

Maar let op: voor alles geldt: alleen bij matig drankgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oude buurman is 95 jaar geworden in goede gezondheid door elke dag gewoon een borreltje te drinken.
Hij was tot de dag voor zijn dood elke dag nog actief in zijn groente tuin bezig,en zijn borrel sloeg hij s,avonds nooit over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oude buurman is 99 jaar geworden in goede gezondheid door nooit alcohol te drinken.
Hij was tot de dag voor zijn dood elke dag nog actief in zijn groente tuin bezig, en zijn kopje thee sloeg hij 's avonds nooit over.

Kortom: allemaal onbewezen verhalen.
Alles is goed zolang het niet bewezen slecht is en zolang het maar met mate wordt gebruikt. Met mate is helaas erg weinig. Veel van mijn vrienden drinken een fles wijn per dag met een fles whisky per week. Of dat niet slecht is weet ik niet. Ik voel me niet geroepen om de heathfreak te spelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zweer bij cranberrie sap en sap van granaatappels...
Maar via deze link vind je ook nog tips...