Welke koffiebonen kun je gebruiken om dezelfde smaak te krijgen als de senseo cafe latte pads?

Ik zoek de juiste type koffiebonen om naast de senseo cafe latte pads ook gebruik te kunnen maken van ons koffieapparaat met bonen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Cafe latte is koffie met melk, die smaak krijg je niet met bonen alleen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ons koffieapparaat heeft de stand latte waardoor er melk bij komt. Dat onderdeel is dus geregeld. Het gaat er mij om welke bonen ik kan gebruiken om dezelfde smaak te krijgen.

Het beste antwoord

Koffiebonen groeien op veel plaatsen. Twee voorbeelden:
1. Kenia op 3000 meter hoogte. Door de omstandigheden op die hoogte groeien de bonen langzaam en zullen ze daardoor meer smaak opslaan.
2. Brazilië op een vruchtbare berghelling. Door de goede grond en het goede klimaat groeien de bonen erg snel. Hierdoor hebben ze minder tijd om smaak op te slaan.

Wanneer je met Keniaanse koffiebonen koffie zet zal deze koffie erg krachtig van smaak zijn, wanneer ze dan ook nog eens langer gebrand zijn - dat is beter voor espresso maar minder goed voor snelfiltermaling - zullen ze nog wat sterker smaken (in espresso: mooi volle smaak, in snelfilter: beetje bitter).
Met Braziliaanse bonen krijg je een minder krachtige koffie zonder dat hij flauw is.

Deze beide zijn single origin koffies: komen van één plantage, of minstens uit één land. Als je dit haalt bij een speciaalzaak kan elk seizoen de smaak verschillen doordat de bonen niet elke keer dezelfde omstandigheden hebben. Het werkt eigenlijk net zo als met druiven voor wijn.

Senseo wil graag een constante smaak leveren, dus zij zullen zo lang bonen mengen tot ze dezelfde smaak als het vorige jaar hebben. Het is daarom een blended coffee. Niets mis mee natuurlijk, het waarborgt kwaliteit.
Je kunt dus niet zo makkelijk zeggen 'welke bonen heb ik nodig', maar probeer eens verschillende bonen, probeer dan vooral verschillende regio's. Als je koffie te overheersend is, probeer dan koffie uit een milder klimaat (als Brazilië), als de koffie wegvalt tegen de melk, probeer dan eens koffie uit een ander land (Kenia, Sumatra...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus de gebruikte senseo melange is niet bekend en/of te koop voor een bonen apparaat of eventueel als gemalen koffie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk is het een melange die gemaakt is naar geheim recept, dat doen de meeste koffiebranders.
Eventueel kan je Senseo vragen, maar ik denk dat zij het niet prijs willen geven welke je het beste kan gebruiken en dat ze je aanraden om Latte-pads te gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Het smaakspectrum van koffiebonen laat zich niet alleen vertalen naar soort maar ook naar de kwaliteit van de oogst en de methode van branden. (oogst, duur, temperatuur, brandbare stof). Met dezelfde boon kunnen dus verschillende smaken worden gecreëerd.

Uiteraard is het wel mogelijk dat je een gebrande boon vindt die er (toevallig) op lijkt.

Alle aanbieders doen, zoals je begrijpt, hun best om een markt vaste smaak te creëerden die herkenbaar/uniek is. Voor zover mogelijk.