Is Rustgevende thee, echt rustgevend of is dit gewoon een verkooptruc?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.3K
Edraket
10 jaar geleden
Rustgevende thee is buitengewoon rustgevend voor de bankrekening van de fabrikant.

Antwoorden (4)

Thee met werkzame stoffen zijn een hulpmiddel, maar geen wondermiddel. Als je gestressed bent en je drinkt de thee moet je niet verwachten dat je meteen kalm wordt. Het helpt je om rustiger te worden terwijl je je geest rustig laat worden.

Ook is het zetten van thee belangrijk. Veel theesoorten werken niet als je er kokend water opgooit. Je moet het water koken, af laten koelen tot zo'n 80 graden (sommige thee's 70 graden). Dat is zo'n 4 a 5 minuutjes af laten koelen. Hierdoor gaan de werkzame stoffen niet kapot.

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
10 jaar geleden
Hoewel je van thee niet hyper word, is het denk ik gewoon een dubbelzinnige verkoop truc is . Immers drink je thee eigenlijk altijd op een rustig moment (toch) Denk daarbij aan de thee die je krijgt met de rust bij bijvoorbeeld voetbal, En Thee "Pauze"
De Thee geeft je niet de rust maar het moment van drinken.
10 jaar geleden
Zoals je bij de antwoorden al kunt zien, zijn de meningen hierover verdeeld.
In de natuurgeneeskunde worden aan bepaalde planten geneeskrachtige eigenschappen toegedicht. Het drinken van een aftreksel van een bepaalde plant kan geneeskrachtig werken en zodoende ook rustgevend zijn. Dit komt omdat er, volgens de natuurgeneeskunde, in die planten werkzame stoffen zitten. Wanneer je deze stoffen binnenkrijgt, gaan ze hun werk doen in je lichaam.
Er zijn echter ook mensen die denken dat dit alles een verkooptruc is. Deze mensen zeggen dat de werking van de planten niet is bewezen en zodoende geen effect hebben.
Het enige antwoord kun je zelf geven, door te kijken wat voor een soort effect het drinken van een bepaalde kruidenmelange op je heeft. Word je er rustig van? Bepaalde geuren en smaken kunnen ook al rustgevend werken.
Het werkt in ieder geval niet zoals een kalmerende pil die je van de dokter krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De markt voor kruidenthee is weinig gecontroleerd. Ze hoeven de claims niet te verantwoorden. Martijn Katan, voedingswetenschapper, zegt hierover: dan zal het wel niet werken. Een verkooptruc is het.
In feite is elke kop warm drinken waar je even de tijd voor neemt en voor gaat zitten goed om tot rust te komen. Je bent het uiteindelijk zelf die de de tijd en de rust geeft.
Ontspanning en stress is puur gedrag. Het begint in je hoofd. Een kopje thee is lekker, verwarmend. Meer niet.