de alcohol leeftijd was eerst naar 18 gegaan en nu weer naar 16, nu hoor ik dat ze de leeftijd weer naar 18 willen gaan doen klopt dat?

ook heb ik gehoort dat als je al 16 bent en ze doen de leeftijd naar 18 dat je dan gewoon mag blijven drinken klopt dit ook, ik hoop het namelijk wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Antwoorden (3)

Ha bente14,

De alcohol leeftijd wordt inderdaad naar een leeftijd van achttien jaar verhoogd. Maar er zijn nog een aantal wetten die dit in de weg zitten. Dus ben ik er niet helemaal zeker van. Maar aangezien jij nog maar 14 bent hoef je je voorlopig nog niet druk te maken ha-ha. En anders kan je altijd even langs de handyman, altijd handy ha-ha.

Gr HolewijndeHelper
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ze is 32 kijk maar op haar profiel!
Amadea
11 jaar geleden
De werkelijke leeftijd zal 16 zijn...
De leeftijd grens voor het nuttigen van alcohol is nog niet omhoog geweest. Door velen werd dit beweerd, maar dit is tot nu toe nog helemaal niet opgenomen in de drank/horeca wet. De overheid is wel van plan om de leeftijdsgrens voor het verkoop en nuttigen van alcoholische dranken omhoog te doen naar 18 jaar. Wanneer deze wet ook daadwerkelijk doorgevoerd wordt staat tot nu toe nog niet vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nuttigen in de thuissituatie wordt NIET verboden.
In januari is er wat gewijzigd in de wet, zie bron. Dit heeft alleen betrekking op kinderen TOT 16 jaar die alcohol bij zich hebben in het openbaar. Ze mochten al geen alcohol KOPEN. Over het drinken van alcohol is nooit een wet gemaakt, je kunt niemand verbieden alcohol te drinken in de thuissituatie.

Het kabinet heeft regeringsplannen opgesteld en die houden inderdaad in dat de leeftijd, genoemd in de bron, naar 18 jaar. Dit moet nog door de tweede kamer en de eerste kamer. Dit is nog niet gebeurd en zolang dit niet gebeurd is weten we niet hoe de wet precies gaat worden.

ALS de wet naar 18 jaar gaat zal er geen overgangssituatie zijn, kinderen van 16 die eerst wel alcohol mochten kopen en in het openbaar in bezit hebben mogen dat dan niet meer tot ze 18 zijn. Net als zoveel andere wetten die veranderen. Shit happens. Nogmaals: het DRINKEN van alcohol in de thuissituatie wordt NIET verboden.