Wat betekent "1 kcal per 100 ml"?

Op een fles water-citroen van Albert Heijn staat "1 kcal per 100ml"
Ik wil vermageren. Is het dan goed dat ik dagelijks ongeveer de helft van die fles leegdrink? Het is water met citroen.

Hoeveel kcal zou er staan op een fles met enkel water in?

Is 1 kcal dus weinig of toch nog redelijk veel? Is gewoon water dan nog beter? Probleem is dat ik geen water lust, maar wel deze fles water-citroen. Dus daar is citroen bijgevoegd door de fabrikant.

Toegevoegd na 17 minuten:
Staat de "k" in kcal niet voor duizend? (kilo)
Dus is 1kcal gelijk aan 1000 calorieën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
9K
Ritsuka
11 jaar geleden
een fles met alleen water is 0 kcal
en je lust wel water, je vind het alleen niet lekker omdat je het niet gewend bent. Je wil elke dag een halve fles frisdrank drinken. Maar dat bepaalt niet of je afvalt of niet, wat eet je verder op een dag? Dat is het belangrijkste.
Ritsuka
11 jaar geleden
Water is altijd beter dan een chemisch drankje uit een fabriek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een literfles is betekent het dat er 10 kcal in zitten.
Dat is dus niet veel en dat kan je dus blijven drinken als je wil afvallen.
Ik drink zelf ook veel water en (groene) thee met citroensap maar ik doe er zelf citroen in uit zo'n knijpflesje.
Dat is geconcentreerd sap en dat zou nog beter(gezonder) zijn.
Ik doe er vaak ook nog zoetstof bij,ik vindt water ook niet lekker.
Als je het dan echt koud drinkt is het best lekker.

Het beste antwoord

1 calorie is helemaal niet veel! Het is een perfecte oplossing om lekker te drinken en toch heel weinig calorien binnen te krijgen. Handig dus als je zoals jij geen water lust. Als het goed is staat er op een fles met alleen water, 0 calorien, maar echt die ene calorie maakt écht niet uit. Succes!

Toegevoegd na 17 minuten:
Antwoord op je uitbreiding: de k in kcal staat wel voor kilo, maar dit is omdat een calorie zooooo klein is dat het eigenlijk pas goed meetbaar wordt als je het x1000 doet. Dit houdt niet in dat 1 kcal eigenlijk 1000 is! Het is 1, heel erg weinig dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 kcal per 100ml is niet veel. Maar het is minder gezond dan gewoon water. Er zullen, behalve citroen, ook zoetstof en andere stoffen aan toegevoegd zijn. Het is dus prima voor af en toe, maar niet om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen,
bamibal
11 jaar geleden
1 calorie (kcal) per 100ml is erg weinig en in een fles van een liter zitten dus 10 calorieën. Een vrouw mag gemiddeld 2000 calorieën per dag. Dus in principe mag je 200 literflessen van citroen-water drinken. In water zitten overigens geen calorieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat de "k" in kcal niet voor duizend? (kilo)
Dus is 1kcal gelijk aan 1000 calorieën?
Ritsuka
11 jaar geleden
ja, dat klopt.
1 kcal is 1000 calorieen.
En je mag 2000 kcal per dag.
De termen kcal en calorieen worden nog wel eens door elkaar gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit is helemaal niet zo! de k staat voor kilo en kcal is precies hetzelfde al calorie! Ik weet met 100% zekerheid te zeggen dat jou drankje heel erg light is met 1 calorie per 100 ml!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit er hier naast ritsuka.
bamibal
11 jaar geleden
Ritsuka heeft wel degelijk gelijk. In de volksmond wordt kcal ten onrechte "calorie" genoemd. Wie 2000 kcal per dag neemt, neem feitelijk 2.000.000 calorieën. Maar men noemt dat dus in de volksmond "2000 calorieën".
Levensmiddelen worden uitgedrukt in kcal. 1 kcal is dus eigenlijk 1000 calorieën, maar dat is nog steeds weinig als je er 2 miljoen mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka en Bamibal hebben 100% gelijk:
1 Kcal = 1000 cal Men gebruikt ten onrechte de term "calorie", en zo hoor je roepen dat een glas cola bevat 100 calorieën, terwijl in werkelijkheid zou men "kilocalorieën" moeten zeggen.
En zo is het: een glas cola bevat 100.000 calorieën, oftewel 100 Kcal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een interessante 'discussie'. Bedankt voor de antwoorden, heb weeral wat bijgeleerd. Thankx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die literfles van 1 kcal staat op achterzijde ook wat er in zit, namelijk ook zoetstoffen, onder andere aspartaam.
Is het gezond om elke dag een halve liter van die fles te drinken dus? Ook al is het maar 1 kcal... ? Ik lust het heel graag , maar die 1 kcal is die nu afkomstig van de bijgevoegde citroen of van de aspartaam (zoetstoffen) en is dit gezond om dit dagelijsk een halve liter van te drinken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aspartaam is een door de EU en de Amerikaanse FDA goedgekeurde zoetstof, en bij een normale consumptie is het zo veilig als het maar kan, ondanks steeds terugkerende discussies en geruchten die beweren dat het schadelijk is voor de gezondheid.
En weet je wat? Natuurlijk is aspartaam niet gezond!! Als je elke dag 3 liter cola-light of water-citroen van AH drinkt, dan krijg je te veel binnen, maar dat geldt ook voor zout, suiker, vezels, zuiver water of welke levensmiddel of ingrediënt dan ook waarvan je te veel van inneemt.
Een van de belangrijkste sleutels tot een gezonde voeding is variatie. Als je mij vraagt, dan denk ik dat 1/2 liter van dat water per dag niet als erg te veel klinkt, maar ik zou proberen af te wisselen met andere soorten vocht die je ook lekker vindt. Waarom niet simpelweg een scheutje citroensap in een kan kraanwater? Of een in plakjes gesneden sinaasappel die je 1 uurtje laat staan? Of een paar muntblaadjes? Of koude thee (zonder suiker, dan)? Wat je lekker vindt!
Hartstikke lekker en dorstlessend, bevat vitamine C, geen zoetstoffen en bevat erg weinig calorieën (of kilocalorieën, zoals je wilt)