Waarin zit het prijsverschil tussen de duurste volle melk van de supermarkt en de goedkoopste volle melk?

Zit dat alleen in het type voeding dat de koeien krijgen, of merk ik hier zelf ook wat van als ik me zou beperken tot één van de twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.8K

Het beste antwoord

Er zijn veel factoren die de prijs van de melk bepalen. Denken dat het alleen de kosten van de marketing is, is een beetje te kort door de bocht.

Ik probeer de belangrijkste factoren voor je op een rij te zetten:
- Het voer die de koeien eten maakt inderdaad verschil. Als je de melk als "biologisch" wil bestempelen, dan moet ook het voer biologisch zijn. Koeien die GMO-soja eten zijn vanzelfsprekend goedkoper te onderhouden. De samenstelling van de melk is trouwens niet anders, want de eiwitten worden door de koe zelf gesynthetiseerd, en de vetten komen of van de koe zelf, of van de bacteriën in het maag-darm kanaal van de koe, en niet rechtstreeks uit het voer.
- Inderdaad: marketing. Een deel van de prijs die je betaalt voor de A-merken komt van de advertenties op TV, tijdschriften, afbeeldingen op de vrachtwagens...
- ... maar ook van wat ze betalen voor het bemachtigen van de beste verkooplocaties in de supermarkt. Is je nooit opgevallen dat de A-merken op ooghoogte zitten...? Dat is gen toeval, en de retailers verdienen heel dik hieraan.
- Verpakkingskosten: de pakjes van de A-merken zijn kleurrijker en je hebt ook een ontwerpteam die deze bedenkt. Dat kost ook geld.
- De melk die ze gebruiken voor de A en de B merken is ook anders. "Voldoen aan de norm" is een ruim begrip. Alle melk, A en B, voldoet aan de norm, maar op dezelfde manier die je hebt Ferrari's en Skoda's, zo heb je ook melk die van de boerderij komt en van origine beter van kwaliteit is dan de andere. Ook al voldoen ze allemaal aan de minimale wettelijke eisen. Met "eisen" moet je denken aan de hoeveelheid eiwit, vet, en vooral microbiologische kwaliteit, want die bepaalt in grote mate de houdbaarheid. De melk uit de boerderij met de beste microbiologische kwaliteit gaat naar de A-merken, en daarom is deze melk in de regel langer houdbaar en verfijnder van smaak: omdat de pasteurisatie, oftewel de hittebehandeling die deze moet ondergaan, minder sterk is. De betere melk is schaars, en de fabrieken betalen meer aan de boeren voor deze melk, dat vind je ook in de prijs terug.
- De oorsprong van de melk is ook van invloed. Sommige fabrikanten kopen hele goedkope rauwe melk buiten NL. Deze melk is niet per se beter of slechter, dat heeft vooral te maken met exploitatie kosten (prijs van de grond, van het voer, klimaat, mest, belastingen...), maar je kan niet meer "Nederlandse melk" op het etiket plaatsen. Wie Nederlandse melk wil drinken, moet dus meer hiervoor betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Ik zou niet zeggen het type voeding, maar vooral: je betaald meer voor Campina melk dan voor Euroshopper. Dit komt doordat Campina (hoge) marketingkosten heeft en dat natuurlijk doorberekend naar klant, ook heeft het een bepaalde naam en uistraling, waar je dan meer voor meebetaald. Euroshopper (is zo'n goedkoop merk) doet niet aan marketing. Is een merk voor zichzelf, maar verder niet actief met marketing, acties etc, dus heeft daar geen kosten aan én rekent dat dus ook niet door naar de consument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen, ik heb natuurlijk één van de redenaties aangemerkt waar het aan kan liggen. Het werkelijk antwoord zal je uiteindelijk bij de leverancier moeten zijn om te vragen hoe hun prijs is opgebouwd.
Melk moet in Nederland aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. In die zin: volle melk = volle melk.
Campina (vestiging Rotterdam en Eindhoven) en Friesche Vlag (in Nijkerk) leveren naast hun eigen A-merk ook vele huismerken. Dus dezelfde melk in een andere verpakking.

Het prijsverschil wordt veroorzaakt door de marge die de producent en winkelier op deze producten maakt. A-merk melk is duurder vanwege marketing en andere overheadkosten van de fabrikant. Ze verdienen er ook meer aan: de consument lijkt meer te willen betalen voor merk-melk.
Utrecht
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Veelgemaakte fout. Uit dezelfde fabriek betekent niet dat het ook hetzelfde product is. Productielijnen werken in batches, waarbij er bij de ene batch prima andere grondstoffen gebruikt kunnen worden dan bij de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Bamibal.
Verschil in prijs is vele malen complexer dan alleen denken in termen van een BN'er die betaald moet worden voor een advertentie van 20 seconden op TV.
Zie mijn antwoord, ik had nog meer factoren kunnen plaatsen, maar kwam ruimte tekort (gebeurt me ook vaak... ik ben te lang van stof)
Utrecht
11 jaar geleden
@bamibal: klopt met veel producten maar niet met melk. Melk is warenwettelijk beschermd: behalve standaardiseren van het vetgehalte mag er niets aan worden toegevoegd of weggehaald.
Ik heb in de zuivelindustrie gewerkt en weet van binnenuit hoe het werkt.....
bamibal
11 jaar geleden
@utrecht: Dat de ene melk de andere niet is, blijkt o.a. uit dit filmpje:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2010/afleveringen/30-09-2010
Utrecht
11 jaar geleden
en op 10:50' in het filmpje hoor je Meike te Giffel zeggen dat er niets aan de melk kan zijn toegevoegd.
Met speciale processen kan je de bacteriën uit melk halen (bactofugeren of microfiltreren) of afdoden pasteurisatie of oog-pasteurisatie).
Deze processen worden echt niet per batch melk aan of uit gezet. Daarnaast heeft het nagenoeg geen effect op de kostprijs.
Ik blijf erbij: Prijsverschil = Marketing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand zegt dat er iets anders aan de melk toegevoegd wordt, maar het is een FEIT, dat de prijs van de melk niet alleen door marketing wordt bepaald.
Dat marketing invloed heeft, zeg ik ook, en volgens mij zal Bamibal ook niet ontkennen, maar niet alleen. Zelfs niet eens hoofdzakelijk. Je hebt in de zuivelindustrie gewerkt, en dat geloof ik ook direct, maar ik weet ook héél erg goed hoe het zit... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!!
Laat het maar zo zeggen: ik kom in alle fabrieken waar men zuivelproducten maakt, en ik mag alles vragen en zien.
(°_^) Daarnaast heb ik niet voor niets een hele studie levensmiddelentechnologie en een PhD aan de muur hangen.
Utrecht
11 jaar geleden
Laat ik het anders stellen: vergelijk de code op het zuivelovaaltje op de verpakking. Zie je dezelfde code op zowel een A-merk als op het huismerk, dan komt de melk uit dezelfde fabriek. Daarmee is de oorsprong van deze melk ook hetzelfde. @gaby71; de toelichten kloppen grotendeels. Echter binnen een fabriek zijn er geen verschillende melkstromen (uitgezonderd biologisch en geitenmelk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien niet in de fabriek waarin jij werkt(e), maar er zijn wel degelijk verschillen in melkstromen.
En dat betekent niet meteen dat ieder druppel van de "mindere" rauwe melk alléén en uitsluitend in de B-merken terecht komt, want het kan best zo zijn dat vanwege logistieke redenen het anders loopt, maar neem van mij aan dat de fabrieken onderscheid maken tussen de betere en de minder goede rauwe melk, en dat de kans groot is dat de minder goede melk naar de B-merken gaat. Dat gaat zo in allerlei industrieën. In sommige gevallen is er echter geen enkel verschil tussen het product wat als A- en B-merk wordt verkocht, of is er alleen een kleine aanpassing in de receptuur, maar de grondstoffen blijven gelijk. En een laatste belangrijke boodschap: als het goed is zijn ze allemaal even veilig om te consumeren. Misschien niet even lekker, maar wel veilig genoeg.