Wat zijn die kristallen op de kurk van wijn ?

Gisteravond open ik een fles rode wijn, nu zie ik op de kurk kristallen. Kurk en kristallen donkergekleurd. Wat is dat ? Is die wijn bedorven ? De smaak was ook scherp. Vorige week pas gekocht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
10.1K

Het beste antwoord

Wijnsteen of een depot in de wijn is geen slecht teken.
Om maar direct met de deur in huis te vallen. De kristallen in de wijn zijn, en niet schadelijk en ze zijn ook geen teken van gebrek aan kwaliteit – juist integendeel. De edelstenen van de wijn zijn meestal al in jonge wijnen te vinden.
Op zijn minst geven ze een hoog gehalte aan mineralen in de wijn aan. Het meest vindt U wijnkristallen of een depot bij oudere, waardevolle wijnen. Daar vindt U de kristallen aan de kurkspiegel of aan de flessenwand. Een teken van lange rijping op de fles.

Een vakman noemt dit ouderdomsdepot. Die herkent men ook aan de grotere kristallen die pas in een later stadium meer en meer gevormd worden. Wanneer je een heel oud gebruikt vat van binnen belicht, dan glinsteren de kristallen je tegemoet alsof je in een ijsgrot bent.

Hoe komen de kristallen in de wijn.
Hoe rijper de druiven zijn, des te groter is het aandeel aan wijnzuren. Hoe langer de druiven aan de stok hangen, des te meer mineralen kunnen er uit de bodem opgenomen worden. Ontmoeten deze mineralen en wijnzuren elkaar, dan vormen er zich meer en meer wijnkristallen. Deze kristallen lossen niet op in de wijn, maar ze vallen uit; aan de flessenwand, aan de flessenbodem, aan de kurk of reeds in het vat.

Wijnkristallen in de fles – een teken voor veel aroma in de wijn.
Wijnsteen heeft geen invloed op de kwaliteit van de wijn. Maar er is desondanks wel een interessant verband. Een langzame vergisting bij een lage temperatuur spaart en bewaart de geur- en aromastoffen in de wijn. Hoe langzamer en langer de vergisting plaatsvindt, hoe minder wijnsteen er zich al vormt in het vat, en des te meer en des te eerder ontstaan er dan wijnkristallen in de fles. Dat betekent dus dat wijnsteen in de fles een teken is voor de vakmanschap van de keldermeester en van de kwaliteit van zijn wijn.

Dat de wijn scherp smaakte heeft met de kwaliteit/oorsprong van de wijn te maken, of lag aan je eigen smaakbelevenis, maar is geen oorzaak van de kristallen zoals je gelezen hebt. Misschien wat meer leren over wijn?