wat is het verschil tussen geiten en koe melk eigenlijk?

hallo, ik heb een vraag, ik ben zelf een melk verslaafde, en drink zo'n 5 liter per dag melk, en wel soorten melk. geiten melk koe melk half volle melk volle melk, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen geiten en koe melk? wat is gezonder? en tot slot, wat zijn de voordelen en nadelen van melk drinken? hoor zo vele dingen. maar kan er niet vanaf blijven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5liter is veel meer dan veel te veel.
Ritsuka
11 jaar geleden
5 liter drinken is veel te veel, en 5 liter melk is ook niet echt gezond.
Heb je echt zoveel dorst? Heb je je al eens laten testen op diabetes?
Castle
11 jaar geleden
Geitemelk verteerd in 20 minuten waar koeienmelk 2 uur over doet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn de laatste jaren ook vaak onderzoeken die aantonen dat tot 2 glaasjes ofzo per dag nog gezond is voor je botten, maar als je meer zuivel drinkt, je juist meer kans krijgt op botontkalking.
Overigens is 5 liter echt ongelofelijk veel, dan kan je toch geen gevarieerd voedingspatroon meer hebben zonder van bepaalde voedingsstoffen veel teveel binnen te krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer te minderen, en vervang ook een deel melk door sojamelk, daar zitten weer andere stoffen in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5 liter melk........dus........overdrijven is ook een vak! Dat krijgt toch helemaal niemand binnen!
Ritsuka
11 jaar geleden
Te veel sojamelk is ook niet gezond. 5 liter van wat dan ook is over het algemeen teveel drinken.
Amadea
11 jaar geleden
Het is voor een gemiddeld mens al moeilijk om dagelijks 2 liter water binnen te krijgen. Dus de vraag moet wel onzin zijn...
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik kom op een gemiddelde weekdag meestal tot 2.5-3 liter, veel meer is best lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna ongelovelijk 5 liter, ik vraag mij dan ook af of dit een serieuze vraag is. Eet je nog wel tussen het drinken door? Drink je nooit water? Denk je wel eens aan je nieren en je lever die al die melk moeten verwerken? Je vergeet misschien dat melk ook vet bevat. Ik zou je suiker inderdaad en vooral je cholesterol eens na moeten laten kijken. Je kunt hier allerlei klachten door krijgen. En nee, teveel melk is niet gezond. Niks waar "te" voor staat is goed. Ik zou in ieder geval proberen eens minder te gaan drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, broodje aap verhaal hor!

Het beste antwoord

Geitenmelk bevat minder lactose dan koemelk en het heeft kleinere cellen, waardoor het ook makkelijker verteert dan koemelk.
Ook bevat geitenmelk veel meervoudige koolhydraten die de darm ondersteunen in het ontwikkelen van een goede flora tegen ziekmakende bacteriën.

Het essentiële verschil tussen geite-/koemelk zit in de samenstelling van het vet. Geitenmelk bevat meer essentiële vetzuren en deze zijn een snellere vorm van energie en worden niet opgeslagen in lichaamsvet. Het vet in geitenmelk verlaagt ook het totale cholesterol en is daarmee ook goed tegen hartziektes.

Geitenmelk is ook rijk aan mineralen zoals calcium en fosfor. Het bevat daarnaast ook meer zink en selenium dan koemelk.

Geiten melk is dus vanwege zoveel goede voedingstoffen te vergelijken met moedermelk, hebben onderzoekers geconcludeerd. Tevens hebben zij ontdekt dat geitenmelk
minder van de voedingsstof bevat die verantwoordelijk is voor de koemelkallergie. Dit maakt geitenmelk hypoallergeen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier ken ik wel wat mee ja

Andere antwoorden (1)

Gezonder is beduidend minder melk drinken. Het bevat best veel vetten, maar vooral, helaas, gifstoffen uit het milieu die in ophopen in je lichaam. Net als met verse vis moet je dus ook met verse zuivel tamelijk matig zijn.
Ook schijnt het overmatig drinken van melk het risico op kanker, met name prostaatkanker, te verhogen.

Geadviseerd wordt niet meer dan 3 tot 4 glazen melk (ca. 800 cc) per dag te drinken. Welke melk maakt daarbij niet zo veel uit. Met het oog op eventuele lactose-intolerantie, werking op de darmflora en gezonde vetten, zou geitenmelk iets gezonder zijn.

Het verschil tussen volle, halfvolle en magere melk zit hem in het vetpercentage. En natuurlijk zijn er smaakverschillen.