Is het drinken van veel cafeïnevrije koffie schadelijk?

ik drink dagelijks 12 bekers cafeïnevrije koffie, van 's morgens 7 tot 's avonds 20.30 ook drink ik cafeïnevrij cola, is dat schadelijk voor je gezondheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De American Heart Association heeft onderzoek laten doen naar de effecten van koffie in relatie tot cholesterol. Een groep testpersonen dronk een aantal maanden gewone koffie, een groep cafeïnevrije koffie en een groep water. Het koffiemerk en de manier van zetten was voor iedereen gelijk. Na 3 maanden bleken bij de cafeïnevrije drinkers aanmerkelijk meer vetzuren in hun bloed te zitten, die geassociëerd worden met het schadelijke cholesterol. Bij de koffie- en waterdrinkers veranderde er niets.Ook werd gekeken naar het goede cholesterol. Water en koffie leverde bij niemand effect op, echter bij de cafeïnevrije drinkers met overgewicht,nam het goede cholesterol met 50% toe, terwijl dat bij personen met normaal gewicht 30% afnam. Hun conclusie; de meeste mensen moesten cafeïnevrije koffie maar laten staan.

Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken zoals cola en in de tegenwoordig populaire energiedrankjes zoals Red Bull en Bullit. Het gebruik van deze energiedranken wordt afgeraden voor kinderen onder de 16 jaar, cafeïnegevoelige personen en personen met een alcohol- en of drugverslavingsverleden[bron?]. Soms wordt cafeïne toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol om een opwekkend effect aan de pijnstilling toe te voegen. Cafeïne heeft ook enige invloed op de stofwisseling. Daarom is cafeïne een veel gebruikt ingrediënt in populaire vetverbranders (ook wel fatburners genoemd) zoals Stacker. Cafeïne heeft adrenerge effecten: het stimuleert het sympatische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Onderzoek heeft aangetoond dat cafeïne de waakzaamheid en het reactievermogen bij autorijden bevordert: 2 of 3 kopjes koffie voor het rijden en ten minste 1 kopje koffie in elke rustpauze vermindert risico’s. Daarbij is het kortetermijngeheugen gebaat bij cafeïne: leren en onthouden wordt iets makkelijker door de werking. Er zijn bovendien aanwijzingen dat cafeïne een beschermende werking heeft tegen vergeetachtigheid in het algemeen, en Alzheimer in het bijzonder. Bij regelmatig gebruik neemt het effect per hoeveelheid af. Er is dan meer cafeïne nodig om hetzelfde effect te bereiken. Er kan verslaving optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere ontwenningsverschijnselen. Dit komt regelmatig voor bij mensen die op het werk veel koffie drinken en dan in het weekeinde hoofdpijn hebben. In zeldzame gevallen kunnen ernstige ontwenningsverschijnselen ontstaan die enkele weken tot maanden kunnen aanhouden. Het volgen van een koolhydraatarmdieet gaat deze verschijnselen tegen en kan het lichaam weer tot rust brengen[bron?]. In de meeste gevallen duren de ontwenningsverschijnselen zo'n 10 dagen waarvan de eerste 5 dagen als het zwaarst worden ervaren. Tevens kunnen er bijwerkingen ontstaan: slapeloosheid, rusteloosheid en risico van aantasting van hart- en bloedvaten Cafeïne is behoorlijk giftig. In relatief kleine doses kan het al mensen doden. De mediane dodelijke dosis is voor mensen circa 10 gram. Toegevoegd na 30 minuten: Hier komt dan het goede antwoord: Cafeïnevrije koffie blijkt de hoeveelheid schadelijke vetzuren in het bloed te verhogen, en daarmee het risico op hart- en vaatziektes te vergroten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne

het mag dan wel cafeinevrij zijn, maar ik denk dat de hoeveelheid sowieso al schadelijk is voor je gezondheid, of er nou cafeine in zit of niet. 12 koppen? jeetje mina. Als je elke kop koffie zou compenseren met een glas water, dan zit je goed. Maar koffie zorgt er voor dat je veel vocht kwijt raakt en cola is door het koolzuur ook niet het meest gezond om te drinken. Dus mijn advies is als je dit patroon vast wil houden om toch te zorgen dat je er naast toch wel wat water gaat drinken.

Ik heb wel eens ergens gelezen of gehoord dat cafeïnevrije koffie slecht is voor je cholesterol waardoor het risico op hart en vaatziekten vergroot wordt. Misschien kun je je cholesterol eens laten onderzoeken om te zien of dat bij jou ook zo is.

een paar koppen is niet zo schadelijk maar de hoeveelheid die jij drinkt :0 jemig wat veel. Dat is wel schadelijk voor je...

Koffie drinken staat al een tijd in een kwaad daglicht, mede door de cafeïne. Nu drink je cafeïne vrije koffie, dus zal dat minder schadelijk wezen, hoeveel minder schadelijk is me niet bekend. Maar waarom zou je zo veel drinken van dat spul als je niet eens weet of het schadelijk is, het zelfde geldt voor de cola. Gewoonlijk drink je de verslavende kafeïne houdende koffie omdat het een opwekkend drankje is, dat zal je van de cafeïne vrije koffie niet merken. Probeer een deel van je koffie drinken te vervangen door vruchtensap en wacht niet totdat je maag of andere gezondheids problemen krijgt.

Als je 12 koppen wilt drinken, laat je dan niet weerhouden door verhaaltjes, als je het zelf te veel vindt drink dan 4 koppen thee, vier koppen cafvrije koffie en vier kopen suikervrije frisdrank Kortom doe wat jezelf vindt dat je moet doen en laat je niet leven door 'jemig jankers'

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100