Er zijn verschillende soorten theebladeren en je kunt ook nog eens van HEEL VEEL verschillende dingen thee maken.
Gedroogd fruit, gedroogde bloemen. Gedroogde kokosnoot!

Zo kun je vanalles bij elkaar stoppen en heb je bijvoorbeeld een 'groene sinaasappel-aardbei-kokosnoot-kamille' thee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nou nee hoor, all theebladeren zijn niet hetzelfde. Het maken van smaak doet men door verschillende theebladeren bij elkaar te mengen. Op de verpakking staat ook vaak "(English) BLEND":

http://www.vanhilst.com/TheeSoorten.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thee_(drank)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn die theemakers in de leer geweest bij de toetjesmakers die al heel lang bloempapjes vruchtensmaken geven door er wat chemicaliën door te mengen. Of dacht je dat ze door de goedkoopste theesoorten die er bestaan echte vruchten deden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jonge theebladen zijn heel gevoelig voor het overnemen van smaken,als je bij een pan vol theeblaadjes citroenschillen doet en je sluit de pan af,dan heb je over 2 dagen citroenthee,zo doen ze dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo dat elke blad/bloemplant dezelfde smaak heeft. Proef maar eens een blaadje van een muntplant of van camille . Dat geldt voor alle planten.
Ook de manier van drogen van de blaadjes heeft invloed op de smaak en zelfs de thee uit een ander land heeft een andere smaak alleen al door de invloed van de bodem daar en het klimaat. Dan is er nog het feit dat voor verschillende theesoorten de ene keer blaadjes uit de top
of oudere blaadjes van uit het midden van de tak of uit het onderste deel van de tak worden geplukt, dat nog ouder is. Eigenlijk is er maar een echte soort thee en die wordt gemaakt van de theeplant. Dat was de eerste en originele thee, maar overal ter wereld worden blaadjes die gedroogd, gerolt en gefrermenteerd worden, thee genoemd. Fermenteren is het oxideren/gisten van de thee.
Groene thee is bijv. ongefermenteerd en zwarte thee wordt weer gerold,3½-4½ uur gefermenteerd en gedroogd. Er zijn in China wel theesoorten die soms maanden tot jarenlang gefermenteerd worden. Hierdoor ontstaat een soort rijping. de thee wint iets aan caffeïne en verliest aan looizuur. Groene thee van dezelfde plantage bevat dus minder caffeïne maar wel meer looizuur
Dit looizuur zorgt ook voor een wrange smaak die je mond iets doet samentrekken en waardoor het 'vliesje' op de thee zichtbaar wordt. Hoe grover geplukt en van welke bodemstructuur de thee komt, hoe meer looizuur.

Thee neemt makkelijk geuren en smaken van zijn omgeving op. Pure thee moet je dan ook goed beschermen
voor invloeden buitenaf. Je kunt hem echter ook hierdoor andere geur en smaak geven door met andere stoffen te aromatiseren.
Dat gebeurt puur natuur of met chemische smaak-/geurstoffen. Droge kruiden, specerijen en bloemen worden heel eenvoudig op natuurlijke wijze aan de thee toegevoegd. Zo kan je door bijv. een kaneelstokje hakken en toevoegen en je hebt kaneelthee. Je kunt ook vruchten toevoegen maar niet vers. Een geprakte aardbei gaat schimmelen dus wordt er gevriesdroogde vruchtensapextract gebruikt. Dit zijn heel kleine korreltjes puur sap die bij de theeblaadjes worden gemengd en bij het kokend water bij theezetten weer oplossen in sap.
Ook wordt de losse thee wel besprenkelt met etherische oliën en chemische of natuuridentieke geur- en smaakstoffen of combi's van deze technieken.
Ook kan er een rooksmaak aan worden gegeven zoals bij de 'Lapsang Souchon' die door droogstoken boven vuur ipv
een oven de karakteristieke rooksmaak/-geur heeft gekregen.
amc