Bestaan er waterkokers die het water standaard 10 minuten kunnen doorkoken?

Thee is het lekkerst als ik het water wat langer door kook. Nu doe ik dit altijd met een pannetje op het vuur maar wat ik me afvraag is of er ook waterkokers bestaan die dit kunnen en zo het meeste kalk er uit halen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja die van mijn ouders, maar die is stuk ;-) Dus die blijft doorgaan...ook als het wat er op is.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En ik kan me vergissen...maar kalk gaat toch niet uit water door het te koken? De kalk blijft juist achter, en het water verdampt. Daardoor krijg je ketelsteen in je fluitketel.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Oh ja dat is ook een optie, dat was ik vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wordt door doorkoken de hoeveelheid kalk in het water juist hoger, in verhouding...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TIEN minuten doorkoken? Dat vind ik wel heel extreem hoor. Toevallig zijn wij op vakantie en hier staat weer een fluitketel, het water is heter dan het water thuis van de waterkoker die meteen afslaat, dus neem een fluitketel en laat het heel even fluiten en je hebt prima thee.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het kalkgehalte neemt inderdaad toe wanneer je het water kookt.

Het beste antwoord

Gewoon de ouderwetse (fluit)ketel. De Hema had een hele fraaie. Onderin de ketel vormt zich vanzelf een laag ketelsteen ( oftewel kalk), dus wordt uit het water een deel van de kalk wel verwijderd. net als bij een elektrische koker, maar die slaat af als het water kookt. In een pannetje verdampt wel water, maar het is in feite een in efficiënte manier van water koken en de pan wordt er niet mooier op. Ga gewoon terug naar de waterketel! De lekkerste thee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oudere waterkokers met een verwarmingselement dat rechtstreeks op het elektriciteitsnet was aangesloten sloegen niet automatisch af. De modernere, die op inductie werken, heben wel allemaal de automatische afslag om oververhitting te voorkomen.
Als het je te doen is om de kalk uit het water te halen, dan kan ik je de aquacell aanbevelen (zie link). Ik kan beamen dat ontkalkt water lekkerder is om zo te drinken, maar ook dat het lekkerdere thee geeft. Meer voordelen: langere levensduur wasmachine, koffiezetapparaat, boiler etc. en minder gebruik van zeep en wasmiddelen.

http://www.aquacell-waterontharder.nl/?gclid=CMTNvtOU-LECFQMhtAod52gAbQ
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Op inductie? Weet je dat zeker? Mijn moderne waterkoker heeft ook gewoon een verwarmingselement.
jc54
11 jaar geleden
Dat verwarmingselement zit in de pot. Er zit geen kabel aan de pot en ook geen contacten. Het aansturen gebeurt middels inductie.
Wij hebben op de camping een waterkoker die pas uitgaat als je de stekker eruit haalt. Er zit geen schakelaar op: aan is aan, uit is uit. Je zou dus eens kunnen kijken bij een van de grote campingwinkels.

Thuis heb ik gemerkt dat als ik water kook met de deksel er niet op dat hij dan niet afslaat. Als je er al 1 hebt of er 1 op het oog hebt, dan zou je dat eens kunnen uitproberen. Wie weet werkt het bij jou ook zo.

Veel theedrinkgenot toegewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, deksel open.
Als je de deksel niet goed afsluit blijft ie ook doorkoken.
Allen dan wel zelf op de tijd letten.