Tot hoeveel graden vorst kan ik een krat bier buiten laten staan?

Zodat het bier nog goed smaakt en de flesjes nog heel zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
49.4K

Het beste antwoord

Als je bier vriest, zal het zijn koolzuur verliezen en aan smaak inboeten. De alcohol zal ervoor zorgen dat de bevriezingstemperatuur iets (denk aan maar een paar graden) lager zal zijn.

Als leidraad kan je aanhouden: niet buiten zetten als het vriest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij welke temperatuut de bevriezing plaats vindt,kan ik je niet zggen,dat heft er ook mee te maken,waar het kratje staat. ??? Rare reactie ;-) Waar het kratje staat is niet belangrijk, de temperatuur wel ;-)
Als het op de 5e verdieping warmer is dan op de begane grond, dan heeft het dus met de temperatuur te maken ;-)

Andere antwoorden (7)

De meest geschikte temperatuur om bier te drinken hangt af van het soort bier, waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt tussen bier in flesjes en getapt bier. Meestal wordt die temperatuur aangegeven op het etiket van het flesje.

Voor blonde bieren en witte bieren is de aanbevolen temperatuur tussen 3gr en 8gr, dus fris maar nooit ijskoud.

Voor amber bieren mag de temperatuur iets hoger zijn, van 8gr tot 9gr; voor bruine bieren tussen 10gr en 12gr. Alcoholvrije bieren tenslotte worden bij voorkeur geserveerd bij 4gr tot 5gr. De aanbevolen temperatuur wordt vastgelegd om het aroma van het bier het best tot uiting te laten komen. Er is in dit verband geen enkele wettelijke verplichting opgelegd. Tenslotte is het de verbruiker die bepaalt bij welke temperatuur hij zijn biertje het lekkerst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet buiten zetten als het vriest,omdat het voor
consumptie dan te koud is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de temperatuur dusdanig laag is,dat het bier in het flesje bevriest en daardoor het flesje knapt,is het bier na ontdooing
nog wel te drinken,de smaak zal er niet op vooruit gegaan zijn,vermoed ik.Bij welke temperatuut de bevriezing plaats vindt,kan ik je niet zggen,dat heft er ook mee te maken,waar het kratje staat. Als het op een balkon op de 5e etage staat,zal het niet zo snel bevriezen dan wanneer het op de begane grond staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, maar een -1. Temperatuur is een absoluut gegeven. Waar je die ook meet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ging uit,van wat de weerman/vrouw wel een zegt: Aan de grond kan het een graadje vriezen. Daarom veronderstelde ik,dat het hoger ook een hogere temperatuur zou opleveren.
Zo als ik wel vaker aangeef,wordt ik meestal niet gehinderd door enige deskundigheid,dus duidt het mij niet euvel!
Nou, hier dan maar een recht-toe-recht-aan antwoord, dat schijnt nogal een probleem te zijn ;)
Gewoon blond bier (Heineken) bevriest *nog net niet* bij -4 graden.
Maar let op. Ook al is het nog niet bevroren, dan kom je een merkwaardig fenomeen tegen als je het flesje openmaakt.
Dan bevriest het namelijk razendsnel.
Zodra het flesje wordt geopend, wordt de druk plotseling lager. Dat heeft vier verschillende, elkaar versterkende gevolgen. Allereerst komt er door de drukverlaging plotseling veel kooldioxide vrij. Een lagere druk betekent een hoger vriespunt, minder opgeloste kooldioxide verhoogt eveneens het vriespunt. Daardoor bevriest het bier gemakkelijker. Door de uitzetting van het gas (adiabatische expansie), daalt de temperatuur, waardoor het flesje nog verder afkoelt. En de kooldioxidebelletjes die in het bier ontstaan, zorgen tenslotte voor een versnelling van het bevriezen. Voor het ontstaan van ijs zijn namelijk onregelmatigheden in de vloeistof nodig. Schoon water kan gemakkelijk een paar graden onder nul zijn, zonder te bevriezen. Maar zodra er gasbelletjes of vuiltjes in de vloeistof komen, is het in één keer bevroren.
14 jaar geleden
Niet te lang als het maar niet onder de 5 graden komt
Omdat het anders niet meer lekker smaakt maar let wel op de gevoels temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog iets om rekening mee te houden: als je bier heel koud is geweest en je zet het daarna terug bij kamertemperatuur, gaat het na een tijdje bederven. Normaal gesproken is het zowat oneindig houdbaar, maar niet meer als je het gekoeld hebt en daarna weer warmer laat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bier niet buiten laten staan bij vriestemperaturen omdat dit de kwaliteit en smaak van het bier kan beïnvloeden. Als bier bevriest, kan het de smaak en textuur veranderen en zelfs de fles/blik doen barsten. Het is het beste om bier op kamertemperatuur te bewaren of in een koelkast of koeler met een temperatuur van ongeveer 5 graden Celsius.
een jaar geleden