Als je groene groentes rauw eet/drinkt, is het dan zo dat nitraat zich niet/langzaam omzet in nitriet?

Ik drink elke dag vers gemaakte groene smoothies. Hier voeg ik vaak spinazie( ca. 60 gram),andijvie (ca. 60gram)en boerenkool(ca. 60 gram) aan toe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (1)

Nitraat wordt inderdaad heel langzaam omgezet in nitriet en juist door verwarming gaat dit proces sneller. Hoe meer en hoe langer er verwarmd wordt, hoe meer nitriet er gevormd wordt.
Groente en rauwkost zijn echter supergezond en lang niet alle groenten zijn nitraatrijk. Kijk maar eens op deze lijst;

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/51028-over-nitraat-en-nitriet-gevaarlijk-of-niet.html

We krijgen sowieso veel nitraat binnen ook door water te drinken bijv. Nitraat is dan ook niet echt schadelijk, maar er wordt wel aanbevolen niet elke dag ook nog eens nitraatrijke groenten te eten. Enkele dagen per week kan dus wel.

Je kunt dus gerust elke dag groene smoothies drinken, maar let er dan op dat je niet elke dag de nitraatrijke soorten neemt.
amc