als bier tot maart goed is kun je hem dan in maart nog drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Ik spreek uit ervaring. Drink zelf geen bier dus als ik koop voor een feestje en ik hou over blijft t lang liggen. Krijgen ze het volgende feestje, vaak idd een maand of wat over de datum. Nooit een zieke gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker en ook nog wel in april. En als je het niet wilt drinken kan je je haar er mee naspoelen, tegen slap en futloos haar (Bierlucht verdwijnt als je haar droog is).
;)

Antwoorden (7)

Ja, een betreffende datum is meestal de uiterste verkoopdatum, daarna word de kwaliteit minder.. Maar als er op staat t/m maart, kun je het nog best drinken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, houdbaarheidsdatum is maar een richtlijn. Zolang het bier niet troebel is, is er niets aan de hand (als het bier tenminste niet op de fles gegist is, want dan zou je het gistrestant voor troebeling aan kunnen zien)
12 jaar geleden
De houdbaarheid datum op bier geeft alleen aan tot wanneer de smaak hetzelfde is. Bier kan jaren na het verstrijken van de t.h.t. datum nog gedronken worden.
Het bier gaat alleen verder met gisten.
De smaak verandert en er zal meer alcohol geproduceerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan gemakkelijk. Heb wel eens vaker bier gedronken dat veel verder over de datum was, zoals een kratje dat niet op was gegaan en half vergeten in de kast stond. Nooit ergens last van gehad ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot maart betekent tot en met februari. Dus zou het in maart niet meer te drinken zijn maar vanwege de grote veiligheidsmarges neem ik aan dat het toch nog wel te drinken is n maart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is pas sinds een paar jaar dat brouwerijen verplicht zijn om een uiterste houdbaarheidsdatum op hun bier te zetten. Daarvoor gebeurde het niet. Bier bederft in principe ook niet (in elk geval niet binnen twee jaar), alleen de smaak wordt iets zoeter. De brouwerijen hebben in eerste instantie volgehouden dat bier geen uiterste houdbaarheidsdatum kent zoals melk bijv, maar uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan.

Samenvattend, je kan zeker je bier nog in maart drinken, in april en mei ook nog wel. Smaak zal niet anders zijn. Je zult er niet ziek van worden ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt sterk af van het soort bier en of het gepasteuriseerd is. Na de houdbaarheidsdatum zal in eerste instantie slechts de smaak langzaam gaan veranderen. Wat er aan de smaak verandert hangt ook weer van het soort bier af. Bederven doet bier nauwelijks, maar voorzichtigheid is geboden bij bier van kleine brouwerijen die de hygiëne soms niet zo goed beheersen. Dan kan snel verzuring optreden. Echt slecht voor de gezondheid is het echter vrijwel nooit dus je kunt het gewoon blijven drinken. Meestal wijst het de weg vanzelf: bier wat zich anders dan normaal gedraagt (koolzuur, schuim, helderheid etc.) is niet goed meer. Sommige (trappisten) bieren worden alleen maar beter en kunnen makkelijk 25 jaar houdbaar blijven.