Vroeger kwam kwaliteitswijn per definitie uit Frankrijk. Hoe zit dat met de kwaliteitswijnen elders uit Europa?

De Franse wijnen hadden hun cru's, en ik weet van de Duitse wijnen de spatlase, auslese etc. Maar hoe zit dat met de andere europese wijnen, zoals bijvoorbeeld de Italiaanse en Spaanse wijnsoorten?

14 jaar geleden
in: Dranken
1.6K

Het beste antwoord

Spanje heeft een heel doorzichtig systeem. Daar hebben ze gewone jonge wijn (zonder houtrijping of heel weinig), dan de crianza (met hout- en flesrijping), dan de reserva (met nog meer hout- en flesrijping) en tenslotte de gran reserva (met meer flesrijping).
Het allermooiste van de Spaanse wijnen is dat je ze in principe kunt drinken als ze op de markt komen. De producent bewaart ze dus voor je, totdat je ze kunt drinken.
Bovenstaande geldt voor wijnen die een Officieel Erkende en Berschermde Herkomstbenaming hebben (D.O.)

Ik weet trouwens niet wat je precies met "vroeger" bedoelt, maar in Spanje worden al honderden jaren wijnen en ook kwaliteitswijnen gemaakt.
De Fransen zijn commercieel veel slimmer geweest ... Spanje timmert eigenlijk pas goed aan de weg sinds Franco dood is. Tot die tijd bleef al het lekker uit Spanje steken bij de Pyreneeën.

Afijn, er valt veel, héél veel te vertellen. Maar dat kan ik onmogelijk allemaal hier kwijt.
Kijk maar eens op www.vinos-de-espana.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Italië en Spanje hebben ook absoluut kwaliteitswijnen!
Wat dacht je van de Italiaanse Castelli di Jesi, en van de Spaanse Torres varianten? Hmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De herkomst en kwaliteit van wijn wordt wereldwijd door verschillende systemen van wijnclassificatie geregeld. Veelal is deze classificatie door de overheid van een land ingesteld.
In Frankrijk, waar een strikte wetgeving m.b.t. de kwaliteitsaanduiding van wijnen gehanteerd wordt, worden wijnen geanalyseerd en geproefd door het Institut National des Appellations d'Origine (INAO).

Ook in Italië worden strenge wettelijke eisen gesteld aan kwaliteitswijnen: Er zijn voor deze wijnen regels vastgesteld ten aanzien van de druiventeelt, de te gebruiken druivensoorten, de maximale opbrengst per hectare, het alcoholpercentage en de lagering (rijping) van de wijn.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Itsme;

Het feit dat een land begint met het certificeren en klasseren van zijn wijnproductie hoeft op zich niets over de kwaliteit als zodanig te zeggen. Het vertelt alleen maar iets over de score van die wijnen op deze kwaliteitsindicator volgens 'deskundigen'. De beste indicator van kwaliteit bij wijn is nog altijd de persoonlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frankrijk staat nog steeds bekend als het wijnland, maar Spanje en Italië zijn ook zeer goede landen. Duitsland moet je ook zeker niet uitvlakken. Maar als je het nu over de hele wereld bekijkt dan is het nieuwe wijnland denk ik toch echt wel Australië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frankrijk is die status allang kwijt.

Een Spaanse Cava is zelfs ooit gekozen tot beste Champagne.

Ik koop persoonlijk liever een goedkope Spaanse wijn dan een goedkope Franse of Italiaanse. Vooraf wel even kijken of hij van een echt wijnhuis komt of dat het een fantasiemerk is (dus misschien een mix van wat er over is gebleven aan wijnen). Makkelijk tegenwoordig met dat internet.