Soms zie je kenners wijnen proeven. Het lijkt mij enorm belangrijk dat zo'n test goed gebeurt, dus dubbelblind. Waarom gebeurt dit nooit?

Ze zitten gewoon op een rijtje, babbelen wat, zien welke wijn ze drinken en vellen dan een oordeel. Wat onprofessioneel. Iedere wetenschapper weet hoe belangrijk bewuste en onbewuste beinvloeding in zo'n situatie is. Ik weet zeker dan in een dubbelblinde test die wijnkenners de wijnen maar nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden. Het is voor 90% blabla en leuk tijdverdrijf om te babbelen over wijnen. De verschillen tussen wijnen worden enorm uitvergroot. Nep is het, allemaal!

Weet jij het antwoord?

/2500

klopt voor 90% blabla... Dubbelblind, dan is het toch niet genieten... Omdat het niet nauwkeurig is die wijnkennerij... En wist je dat je smaak na één glas wijn als verandert, dus dan smaakt het al anders... Nee hoor wijnkenners... De prijzen die kennen ze wel, ook als ze een fles op hebben...

Hm.. Jammer dat je je niet in het odnerwerp verdiept voor je zo'n mening ventileerd. Wijnen die serieus geranked worden door officiele instanties zijn wel degelijk op basis van dubbel blind. Dubbel blind als in: De proever krijgt de fles niet te zien, en de verschillende proevers krijgen elkaar ook niet te zien. 'Nep is het allemaal' zeg je? Errug jammer. Het blijkt dus dat mensen dit wel kunnen. Als je zelf geen odnerscheid kan maken is dat iets bij jou. Mara ga er niet van uit dat een ander het niet kan. Ter voorbeeld: ik heb als 16 jarig jochie thuis een keer geroepen: Ik vind bier A niet lekker. Waarom koop je niet bier b. Gevolg: Dat weekend kreeg ik bier b voor geschoteld. Na een slok riep ik uit: Bah! Waar heb je dit gekocht? Dit moet bedorven zijn. Smaakt niet naar bier B. Hadden mijn ouders de etiketten verwisseld om te laten zien dat er geen evrschil tussen bieren zit. Moraal van het verhaal: Als jij geen verschil ziet: Fijn, ga lekker een 1 euro spoelwater drinken. Dan drink ik de uitgerijpte penfolds 1984 wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100