Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn de breedte maten van de duigen van een wijnvat verschillend ?

In en documentaire over Whiskey was er ook aandacht voor een zogenaamde kuiperij. hier in begreep ik dat er een aantal verschillende breedtes aan duigen gebuikt moesten worden. Bij massa productie best wel een vak apart. Ik vraag mij praktisch af waarom niet 1 maat.

Picture for question
12 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat je bij 1 maat veel hout moet weggooien. En er zijn verschillende maten (inhoud) met dus ook verschillende rondingen. En wat erin gaat is ook verschillend; als het onder druk komt te staan zal het vat dikker zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Als je de kleinste maat dan zou nemen is het hout verlies dan te verwaarlozen lijkt me? de omtrek blijft het zelfde dus druk of geen druk het probleem blijft het zelfde. Ok het aantal duigen zou groter zijn. Maar maakt dat hem ineens poreuzer?
Dat heeft te maken met het uitzetten en krimpen van hout als het vochtig is.

Zouden de duigen allen gelijk zijn zou de ton in droge staat uitelkaar vallen of bij gebruik uitelkaar knallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding