Heeft de brouwerij van Hertog Jan iets te maken met de brouwerij van Dommelsch?

Iemand vertelde, dat Hertog Jan pilsener gebrouwen wordt door Dommelsch.
Ik kan er geen info over vinden, dus ik ga ervan uit dat Hertog Jan zijn eigen pilsener brouwt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6K

Het beste antwoord

De merken Dommels en Hertog Jan zijn beiden onderdeel van Anheuser-Busch InBev: http://www.inbev.nl/

Toegevoegd na 29 minuten:
Als ik zo rondkijk op internet, dan vind je overal dat beide brouwerijen wel gewoon hun eigen bieren brouwen (naast andere dingen zoals bier voor Albert Heijn).

Het afvullen echter kan op andere locaties gebeuren. Zo wordt Dommelsch fustbier bij Jupiler afgevuld, het kelderbier in Dommelen zelf en blikken worden in Leuven afgevuld.

Hier is echter een site waarop wordt gezegd dat Dommelsch toch Hertog Jan brouwt:

http://bierbrouwerijen.org/index.php?title=Hertog_Jan

"In het huurcontract werd vastgelegd dat er geen bier van lage gisting gemaakt mocht worden, zou het een concurrent kunnen worden op de pilsmarkt. Vandaar dat Hertog Jan pils, Hertog Jan Speciaal en Hertog Jan Oud Bruin door een andere brouwerij, (Dommelsche Bierbrouwerij), worden geproduceerd."

Dat was echter in het verleden, nu is de situatie allang weer anders.

Op de Dommelsch-pagina op Cambrinus.nl (4e link) zie je dat enkele Hertog Jan-bieren nog wel door Dommelsch worden gebrouwen, maar dat zijn alleen oud bruin en Primator.

Op de Hertog Jan-pagina (5e link) zie je dat alle andere varianten (ook het standaard lagerbier) door Hertog Jan zelf worden gebrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Dommelen werden op dat moment niet slechts de Dommelsche bieren afgevuld, maar ook bieren van de moedermaatschappij en hieraan gelieerde brouwerijen.
Bieren
Huidig assortiment (moederbrouwsels):

(o.a.)

Hertog Jan Oud Bruin

Stamwortgehalte: 9.0
Alcoholpercentage: 2.0%
Soort: oud bruin
Opmerkingen:
Het ouderwetse donker bier is door zijn laag alcoholgehalte een dorstlesser bij uitstek. Kleur en smaak van dit bier worden ontleend aan het gebruik van geselecteerde mouten en toevoeging van echte caramel en suiker.

Hertog Jan Primator Extra Pilsener

Opmerkingen:
In 1996 werd de naam veranderd van Hertog Jan Primator naar Hertog Jan Primator Extra Pilsener.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brouwerij van Hertog Jan staat in Arcen, Noord-Limburg. Enkele jaren geleden hebben we daar een rondleiding gehad en de brouwsels gezien (en geroken!!!). Hertog Jan produceert zijn eigen brouwsels, maar is wel gelieerd aan Dommelsch (zie eerder gegeven antwoorden).