Kan je jaren na het afkicken van een alcoholverslaving weer normaal drinken?

Wat ik mij afvroeg, kan iemand jaren (10/20 jaar) na afkicken weer gewoon een glaasje wijn o.i.d. drinken zonder meteen weer in het oude gedrag te vervallen? Dit vroeg ik me af aangezien er wordt gezegd dat alcoholisme een ziekte is, maar daarom zou ik willen weten of zo iemand zeer lang na het laatste glaasje weer normaal zou kunnen drinken of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
18.7K

Het beste antwoord

Nee.

Er zullen uitzonderingen zijn op de regel maar je kan rustig stellen dat voor alle verslaafden geld dat eens verslaafd is altijd verslaafd.

Eenmaal het patroon van gebruiken doorbroken hebben wil niet zeggen dat je dan van de verslaving af bent. Je hebt dan alleen maar een punt bereikt waarop je de verslaving niet je gedrag laat controleren door keihard nee te zeggen maar 1 keer zondigen is meestal genoeg om een flinke terugval te veroorzaken. Dat geld voor alcohol maar ook voor andere verslavingen zoals gokken (en nu mag je zelf bedenken hoe moeilijk een seks verslaving te behandelen is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Jawel, maar je moet dan wel maar 1 of 2 glaasjes drinken, anders heb je wel vaak kans door de verlijding :S
Maar het moet kunnen

Toegevoegd na 9 minuten:
Je moet natuurlijk ook willen blijven stoppen, als je nou een biertje op hebt en dan denkt 'nouja verrek het maar ik zuip gewoon door, dan is de verlEIding ook heel groot. Dus mentaal moet je er wel goed voor staan;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent en blijft een alcoholist, dus het blijft zelden tot 1 biertje, dus zelfs na 10 jaar, is het nemen van 1 biertje niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben op school een voorlichting erover gehad en daarbij hebben we gehad dat het wel kan...
Een alcoholist is dit voor de rest van zijn leven. Als je bent afgekickt kun je nooit meer alcohol drinken zonder het gevaar te lopen op een terugval.
Ditzelfde geldt overigens ook voor drugsverslaafden. Alcoholisme is inderdaad een ziekte en blijft altijd op de loer liggen.
Stel, je drinkt een glaasje wijn als je daar zin in hebt. Dan is het tweede glaasje veel lekkerder en vervolgens weet je niet meer van ophouden als je alcoholist bent. Zo is het ooit begonnen en zo zal het blijven gaan, helaas. Daarom een goede raad: laat alcohol achterwege.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan wel. Maar de kans is altijd aanwezig dat je in je oude gedrag vervalt. Er geen drinken is dan misschien wat makkelijker voor veel mensen, omdat deze drempel een stuk groter is dan van een na twee biertjes.
Maar in principe is het gewoon goed te doen zeker als je mentaal sterk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alle verslavingen geldt:
EENS VERSLAAFD - ALTIJD VERSLAAFD
Neem A.U.B. dat ene wijntje niet, je ben gelijk verkocht.
Bij iemand die rookt heeft: 1 sigaret fataal.
Bij gokverslaving: 1 x gokken is fataal.
Zo is het: Bij welke verslaving dan ook.
Begin er nooit meer aan of denk: Die ene of ene keer, daar ben ik wel sterk genoeg voor: Vaak komt verslaving ook nog sterker terug!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ondanks dat je er niet meer aan verslaafd bent en je neemt er weer eentje dan ben je weer helemaal terug bij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt onzin is het niet want ik heb vele mensen na één keer weer terug bij af zien gaan.
Er is bewezen dat alcoholisme in de genen zit, dus dat je door een genetische aanleg extra gevoelig bent voor verslaving. Dus ook al heb je 20 jaar geen druppel alcohol aangeraakt, zo gauw je één keer drinkt, ben je opnieuw verslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet voor iedereen hetzelfde. Het risico op terugval is groot, maar hoeft niet. Mijn vader, ooit ernstig alcoholist, is nu, op 80-jarige leeftijd, in staat om het te beperken tot 2 glazen wijn per dag, met zo heel af en toe een kleine 'vergissing', maar in elk geval beheersbaar.
Een kennis daarentegen kan letterlijk geen druppel drinken zonder terugval.
Ik zou zeggen: neem het risico niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat zou ik niet aanraden , het is een zware verslaving geweest en een verslaving moet je niet uitproberen door weer een keer iets te drinken want het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan.

Neem als voorbeeld dat er mensen zijn die 10 jaar gestopt zijn met roken , er gebeurt iets in hun leven en ze nemen weer een sigaret , je bent weer verslaafd omdat je het lekker vind .

Ik zou het zekers niet doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je weet waarom je bent gaan drinken en daar bewust van bent dan is er geen gevaar meer.Meestal echter is de behoefte dan weg om na zoveel tijd weer te gaan drinken.Vaak kies je er dan voor om niet meer te gaan drinken dan wordt het een eigen keuze.Je bent dan zo gewend aan het drinken van div drankjes ,waarom zou je dan een evt risico nemen ?En ook ben je trots op jezelf omdat je niet meer drinkt .Ik ben het er niet mee eens dat alcoholisme een ziekte is ,ik spreek uit ervaring dat alcoholisme echter een onderdrukte emotie is.Als je daar van bewust bent is er een weg om dat te verwerken en daardoor te evalueren en te doorbreken.Echter vergt dit veel eigen onderzoek en hulp van een persoon die jou steunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft echt riskant. Je bent namelijk niet zo zeer verslaafd aan het vocht zelf, maar vooral aan de roes die je er van krijgt.
Het hangt dus heel erg af hoe sterk de ex-verslaafde is om die drang opnieuw te weerstaan.
Er zijn wel veel alternatieven toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een verslaafde in herstel is één te veel en 1000 te weinig....met andere woorden wie de eerste neemt verliest de verantwoording en kent geen grens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"een op de duizend alcoholverslaafden lukt het om na jaren abstinentie,een sociale drinker te worden".dat is mij lang geleden in een kliniek verteld.er werd meteen bij gezegd,"die ene dat ben jij waarschijnlijk niet".
nu,15 jaar later,met vallen en opstaan,kan ik mij een sociale drinker noemen,die nog steeds erg moet oppassen niet over de schreef te gaan.
dus als antwoord op de vraag,nee,een normale drinker wordt je waarschijnlijk nooit meer.misschien,heel misschien lukt het om sociale drinker te worden die altijd moet blijven oppassen.
12 jaar geleden
het kan wel maar ik zou het niet proberen.eerst zegje 1tje dan en dan drink je er zo 6 op