waarom schuimt cola light zo enorm als je het in een glas schenkt?

drink sinds kort cola light en het valt me op dat het zo ontzettend schuimt, mijn glas zit vol met schuim, meer dan gewone cola, hoe komt dit?of is dat jullie nooit opgevallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
8.6K

Het beste antwoord

Hier is een vermakelijk artikel over verschillende merken cola. www.arago.utwente.nl/focusonline/artikel.php?id=354 .
Er is de laatste jaren veel geexperimeteerd met cola en cola light in verband met de grote schuimvorming van Cola light. Onder ander discovery Mythbusters heeft er een aflevering aan besteed.
Volgens een onderzoek voor het Mythbusters programma zou de schuimvorming een gevolg zijn van alle opgeloste stoffen samen : caffeine , potassium, aspartaam en benzoaat die samen met het opgeloste CO2 zorgen voor de schuimvorming.

Een ander onderzoekje geeft hetzelfde beeld. Cola light geeft veel meer bubbels dan gewone cola door de ingredienten ( vooral Nutrasweet ) . In dit artikeltje weinig toelichting behalve dat de bubbels van cola light ook veel stabieler zijn.

Dus : het opgeloste koolzuurgas komt vrij bij het schenken , maar door de ingredienten van cola light worden de bubbels stabieler en blijven ze langer bestaan . Daardoor schuimt het tot over de rand van je glas...

Toegevoegd na 5 minuten:
Vergeten te vermelden. In de mythbusters aflevering werd er mentos in de cola light gegooid. De schuimvorming is enorm. Veel meer dan in gewone cola.
Het opgeloste koolzuur komt vrij door de werking van het ruwe oppervlak van de mentos . De gom en bindmiddel samen met de ingredienten van de cola light laten de bubbels lang bestaan.