Hoelang is zelf geperst groente- fruitsap houdbaar?

Ik heb sinds kort een juicer.
Erg heerlijk om zelf gemaakte groente en fruitsappen te drinken.
Maar hoelang is dat eigenlijk houdbaar en hoe erg gaat de smaak er op achteruit.

Denk bijvoorbeeld dat ik wat in een afgesloten beker mee wil nemen naar het werk. Of 's avonds klaarmaken en volgende ochtend drinken.

Toegevoegd na 28 minuten:
Een opmerking voor de minners onder ons. Onderbouw je min!!! Nu weet ik niet wat er zo fout is aan de antwoorden die al gegeven zijn maar ook al een min hebben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
17.2K

Antwoorden (6)

In principe een paar dagen als je het goed afsluit met huishoudfolie, het is zeker te doen om het de avond van te voren maken en het daarna te drinken.

Ik weet niet precies wat het aantal dagen is, maar toch zeker drie à vier voordat de smaak minder gaat worden. Gewoon ff voordat je gaat drinken wat eraan ruiken, dan weet je vaak ook al of het nog goed is.

Drink smakelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het goed afsluit een halve week of zonder deksel gewoon 1 dag. Dus naar het werk mee nemen kan maar wel op je werk in de koelkast doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dag of twee.
Wanneer je een sap maakt van groenten of fruit worden de celmembranen vernietigd. Een hele reeks enzymen zoals proteinasen en lipasen komen dan vrij en beginnen eiwitten en vetten af te breken.
Een ander soort enzymen zijn polyfenoloxidasen, die onmiddellijk celbestanddelen beginnen te oxideren met bruinverkleuring tot gevolg. De rest van de celinhoud, inclusief stoffen zoals suikers, komt vrij en vormt een ideaal substraat voor allerlei micro-organismen die dan heel snel beginnen te groeien.

Vers groenten- of fruitsap is dus zowel biochemisch als microbiologisch volledig onstabiel; de houdbaarheid is in de koelkast maximaal een dag of twee - vergelijkbaar met deze van koude soep. Vruchtensappen kan je wat langer bewaren omdat de hoge zuurtegraad groei van veel bacteriën uitsluit.

Van vitamines zoals vitamine C schiet er dan wel niets meer over. Gisten hebben weinig last van een zure omgeving en groeien vrolijk voort. Luchtdicht verpakken heeft weinig zin: veel micro-organismen (waaronder enkele erg gevaarlijke zoals Clostridium botulinum) hebben geen nood aan lucht; je kan hooguit de microbiologische houdbaarheid er een beetje mee verlengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoelang is de juicer onthoudbaar? Tot een jaar of 5 zou ik zeggen, ligt ook wel aan het model en de frequentie van gebruik.

Mocht je de vers geperste sap bedoelen, wat ik overigens ook aanneem, dat is net zolang houdbaar als het originele stuk fruit waar het vandaan komt.

Als je bijv. een sinaasappel niet langer dan 7 dagen in de koelkast kan beweren, zou dat ook moeten gelden voor de sap daarvan. Het is niet alsof jij enige conserveringsmiddelen aan toevoegt tijdens het persen.

Ik zie ook niet waarom het dan een totale andere eigenschappen en karakter aanneemt wanneer het vloeibaar wordt. Het is toch altijd fruit.

Het belangrijkste is dat je de machine eens in de paar dagen grondig schoonmaakt, om bacterie verzameling te voorkomen.

Heb anders heel veel pret met je nieuwe speeltje ;)

Groeten,
AJ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de koelkast in afgesloten fles een dag of drie, maar op de dag van persen is het sap het allerlekkerst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dag of drie denk ik, maar dat kan ook langer ..

Je neus is vooral een belangrijk instrument als het op de houdbaarheid aankomt.
Vooral ruiken, bij elke vreemde geur is het niet meer goed.

Om op zeker te spelen, maak kleine hoeveelheden...
en drink ze binnen de twee dagen op ,
bewaar ze ook steeds in de frigo ! want als je ze gewoon op het keukenaanrecht plaatst voor twee dagen zal dat ook niet meer smakelijk zijn (; en de houdbaarheid zal sneller achteruit gaan.