Het recept van cola is geheim, maar...

de ingrediënten staan op de achterkant van mijn blikje. Dan is het verder toch gewoon de verhoudingen van elk ingrediënt proberen tot ik de juiste verhoudingen heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Het beste antwoord

Het geheime recept

Coca-Cola heeft in principe over de hele wereld dezelfde smaak. Dat heeft alles te maken met de standaardisering van de watersmaak. Of het water nu afkomstig is van de Antwerpse Waterwerken (zoals in Wilrijk) of van een natuurlijke bron in de Afrikaanse brousse, het wordt overal intensief en op bijna uniforme wijze gezuiverd. Het water wordt onthard, zodat het nog nauwelijks calcium en magnesium bevat. De vele honderden vestigingen van Coca-Cola gebruike

n ook allemaal hetzelfde concentraat, dat voor Europa vervaardigd wordt in Frankrijk en Ierland.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met het recept van die geconcentreerde siroop? Zijn er echt maar vier mensen die de samenstelling van Coca-Cola kennen en wordt de formule echt bewaard achter slot en grendel, zoals vaak gefluisterd wordt?

De Amerikaanse auteur Mark Pendergast kreeg voor zijn boek For God, Country and Coca-Cola toegang tot de archieven van het bedrijf en vond daar zowaar het oorspronkelijke recept van Coca-Cola, zoals dat in 1886 in Columbus, Ohio werd geschreven door ene dokter John Styth Pemberton, Columbus, Ohio, 1886). Voor de naam van zijn brouwsel liet Pemberton zich inspireren door de twee belangrijkste ingrediënten, cocabladeren en colanoten.

Dit was het recept:

1 ons citraatcafeïne
1 ons vanille-extract
2,5 ons ‘smaakstoffen’(verhouding: 80 sinaasappelolie, 120 citroenolie, 40 muskaatnootolie, 25 alcohol, 40 kaneelolie, 20 korianderolie, 40 oranjebloesemolie)
4 ons gemalen cocabladeren
3 ons citroenzuur
1 kwart citroensap
30 pond suiker
9,5 liter water
Caramel
Koken en 24 uur laten trekken.

De samenstelling van Coca-Cola is sindsdien sterk veranderd. De cocaïne is er uit gehaald en er zit minder cafeïne in. Het recept wordt daadwerkelijk angstvallig geheim gehouden. De negen ingrediënten worden aangekocht zonder ze bij naam te noemen. Waarschijnlijk zijn er vier mensen die de formule kennen. Een handgeschreven recept van de mede-oprichter van Coca-Cola is in de handen van de ex-vrouw van zijn kleinzoon, Frank Robinson.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De goede ingrediënten en de juiste hoeveelheid is niet het enigste wat van belang is. Ook de bereidingswijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben mensen dat ook thuis geprobeerd.
Het viel ze niet mee, maar ze kwamen toch dicht in de buurt.
Als Engels geen probleem is, lees dan dit even, leuk verhaal.
(Plus een uitgebreide gebruiksaanwijzing)
14 jaar geleden
Bij Heineken staan ook de ingrediënten op de fles (dat is trouwens bij elk produkt het geval) maar een buitenstaander weet niets van het produktieproces en dat is vrij ingewikkeld: maïsproces, klaringsproces, vergistingsproces, lageringsproces, filtratieproces enz.
Probeer dus maar eens een biertje te maken dat naar Heineken smaakt.
Met de ingrediënten alleen, kom je er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hebben ze bij de lidl ook gelezen op dat blikje denk ik!
Smaakt echt wel hetzelfde als coca cola.
nog nooit een ander merk gelust,zelfs pepsi niet,maar lidl cola is precies als coca cola !
alleen veel goedkoper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'Freeway cola' lijkt van alle merken nog het minste op Coca Cola...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de cola van het albert heijn huismerk is ook dezelfde! Net zoals Carvan Cevitam (of hoe je dat dan ook schrijven mag) precies dezelfde is al c1000 limo en de pindakaas van de aldi dezelfde als calve
Het is volstrekt onmogelijk om op basis van een lijstje ingredienten Coca Cola na te maken. Op mijn blikje Coca Cola wat in aantallen is weergegeven 'waarvan suikers 10.6 g'. En dan weet je nog helemaal niets van de hoeveelheden "Sprankelend water, kleurstof: E150d, voedingszuur: E 338 en plantenextract: aroma cafeïne". En wat er nog meer in zit zal niemand ooit weten, omdat dit de minimale vereiste van product informatie is...

Er zijn maar 2 mensen die het recept van Coca Cola kennen. Dit zijn de CEO en zijn vervanger. Zij mogen per definitie NOOIT samen reizen. NOOIT samen naar éénzelfde vakantiebestemming. En zij mogen NOOIT bij elkaar, of samen bij iemand tegelijk op bezoek...

Eén iemand die ooit het precieze recept van Coca Cola heeft gekent is voor zichzelf begonnen onder de naam 'Pepsi'. Zelfs deze persoon is het nooit gelukt om Coca Cola na te maken...

En zoals hierboven gesuggereerd dat de 'Freeway cola' exact hetzelfde smaakt als Coca Cola is de grootste onzin...

En nog een leuk detail. Coca Cola is ooit volledig geanalyseerd in een onafhankelijk laboratorium. Hierin is '80% fosforzuur' gevonden. En welk fosforzuur dit is hebben ze NOOIT kunnen achterhalen. Want de fosforzuur zoals wij de kennen met een pH waarde van 0,001 is het per definitie niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia vind ik nu niet bepaald de meest betrouwbare bron...
Er staan geen grondstoffen op maar de samenstelling van de grondstoffen in totalen. Koolhydraten kan van bijv. alles zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de ingrediënten staat niet de hoeveelheden. Alleen de volgorde is bepalend. Het product wat er het meest inzit moet als eerste worden genoemd, daarna nummer 2.