alcohol kan je niet verder indampen als 96% omdat dan het kookpunt gelijk ligt met dat van water, kan iemand mij dat uitleggen?

hoe werkt het destileren van alcohol, en waarom kan dat niet boven de 96% zonder er giftige stoffen aantoe te voegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
9.3K

Het beste antwoord

Alcohol is sterk waterminnend (hygroscopisch), als je 1l alcohol met 1l water mengt hou je 1,92 l over. Er ontstaat een brug tussen water- en alcohol moleculen.
Hoe sterker de alcohol hoe sterker dat effect. Bij 96% alcohol vormt de vloeistof zo sterk een geheel dat het water niet meer door destillatie is te scheiden.
Om het laatste beetje water eruit te krijgen heb je iets nodig dat het water nog sterker bindt; hiervoor gebruikt men benzeen (zeer kankerverwekkend).
De benzeen laat zich wel weer uit de alcohol destilleren (met het water), maar er blijven altijd sporen in de alcohol achter waardoor deze te gevaarlijk voor consumptie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat de temperatuur bij beide producten qua kookpunt hetzelfde liggen, kan je het niet van elkaar scheiden. omdat ze dan beiden wel of niet verdampen. vrijwel overal zit water in,