Moedermelk en alcohol

Ik las op verschillende sites dat je best een glaasje alcohol mag drinken als je borstvoeding geeft. Die alcohol is net zo snel uit de moedermelk als uit je bloed.
Dus ong 2 uur wachten met de volgende voeding.
Als je nou toch kolft ongeveer een half uur nadat je alcohol hebt gedronken en je geeft dat de dag erna in een fles. Zit er dan nog alcohol in of is dat er op de een of andere manier uit. ( vervlogen ofzo?)

(Het gaat me er niet op of het goed is of slecht, het gaat me erom of er dan nog alcohol inzit.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je iets aan de antwoorden op een andere vraag die ik ooit over alcohol en borstvoeding heb gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/slecht-alcohol-tijdens-borstvoeding.54095

Het beste antwoord

Net zoals de alcohol niet zomaar vervliegt uit een afgesloten fles drank, vervliegt die ook niet zomaar uit een afgesloten fles moedermelk. Die alcohol zit er dus nog in.

Wel is het (als je matig drinkt natuurlijk) een héél kleine hoeveelheid alcohol waar je het dan over hebt, eerder vergelijkbaar met de alcohol die van nature in een zelfgemaakt fruithapje zou zitten dan met zelfs de zwakst alcoholische drank. De smaak van de moedermelk zou een groter probleem zijn dan werkelijke sporen alcohol in die melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dan zit er nog alcohol in, tot 3 uur na het drinken van een glas alcohol zit er alcohol in de melk en het bloed. Als je het afkolft neem ik aan dat je het goed afsluit en dan kan de alcohol er ook niet uit. In de bron nogmeer adviezen over borstvoeding en alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
ja, die alcohol zit er gewoon nog in, dus als je echt een keertje alcohol wil drinken, kun je beter van tevoren kolven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja vind ik ook anders is het zielig voor de baby
Een vriend van mij is meerdere malen met alcohol achter het stuur op opgepakt. Nu wordt hij onder toezicht gehouden en kan plotseling opgeroepen te worden om zijn bloed te laten testen op alcohol. Na drie dagen kunnen zij nog zien of jij drie dagen geleden alcohol hebt gehad. Het blijft dus heel lang in je lichaam, maar een wijntje is na 3u er voor het meeste uit en een biertje 2u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt allerlei gedetailleerde antwoorden krijgen over hoelang alcohol in je bloed blijft, maar er gaat een veel fundamentelere vraag aan vooraf: wil jij je kind risico laten lopen door iets wat niet hoeft? Jij hebt de keuze om wel of niet te drinken wanneer je borstvoeding geeft, je kunt dus bewust kiezen of je jouw plezier belangrijker vind dan de gezondheid van je kind. Met die vraag zul je moeten verhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat me er niet om of het goed of slecht is wat iedereens mening daarover is maar de vraag was of het na het kolven van melk na een glas alcohol die alcohol er de volgende dag er nog in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, eigenlijk kun je zelf het beste ook maar even een jaartje op melk alleen leven. Stel je voor, anders krijg je de totaal onschadelijke maar wie weet is het toch een risico gevolgen van ui, knoflook, pittig eten, asperges, aspartaam, zout, ve-tsin, aardbeien, oestersaus, rauwe groentes, gemagnetronneerd eten, hormoonvlees, pinda's en wie weet waar nog ergens een verhaal over op internet rondzwerft in moedermelk. En ons vervolgens maar allemaal afvragen waarom peuters tegenwoordig zo kieskeurig zijn, niets lusten, en bijna nergens tegen kunnen. Met andere woorden: wat is dit voor een stemmingmakerij? Een moeder maakt die afweging iedere dag en kiest er telkens weer voor om het zo goed mogelijk te doen. Het wérkt gewoon niet om bij werkelijk álles te denken 'wil ik mijn kind risico laten lopen', want het antwoord zal altijd nee zijn als je de vraag zo stelt. Je kúnt ze niet in een plastic bubbel op laten groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik reacties zou kunnen plussen, krijgt SuzyQ een hele dikke + van mij.
Helemaal mee eens. Je doet als moeder wat je denkt dat goed is en je weet dat er soms iets tussen kan zitten wat minder goed is. Maar: totaal risicoloos leven bestaat niet, het leven zelf is één groot risico.