Is er verschil tussen kraanwater wat betreft smaak en kwaliteit?

Bijvoorbeeld Rotterdam tegenover een dorpje in een rustige provincie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een rustig dorpje met veel varkenshouderijen woont ruikt en smaakt alles naar gier.

Antwoorden (7)

Het kwaliteit is natuurlijk minder want kraanwater is nooit helemaal zuiver en de smaak Verachilt per persoon, ik vind kraanwater namelijk viezer dan een Spa blauw of chaudfontaine ofZo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zowel smaak als kwaliteit verschillen enorm per regio.

Neem het water uit Arnhem en omgeving, dat wordt gewonnen in de Postbank en is zeer zuiver water. Het smaakt ook nog eens lekker.
Ooit heeft een oude burgemeester van Arnhem geprobeerd het te laten bottelen en verkopen als bronwater, maar dat mocht niet.

Net als Bar le Duc, dat komt uit de Utrechtse heuvelrug.

In de Randstad en met name Den Haag is het water echt vies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Meeste kraanwater is grondwater, wat inhoudt dat de smaak afhankelijk is van de bodem.

Ik las ooit dat het water van Utrecht het meest op brondwater lijkt qua samenstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Sourcy. En het lijkt niet alleen, het ís hetzelfde water. Letterlijk. Bij mij komt er Sourcy uit de kraan. Behalve dan dat de zuiveringseisen voor het kraanwater strenger zijn dan voor het flessenwater.
Ja omdat verschillende plekken het water van verschillende bronnen krijgen. Dan verschilt de kwaliteit van het water. Wij krijgen ons water bijvoorbeeld uit een bron uit Duitsland waar nagenoeg geen kalk inzit. Ik vind het heerlijk fris water. Een dorp verder krijgt het niet uit de zelfde bron en daar vindt ik het water minder lekker.

Maar de bron is niet de enigste reden hoezo water verschilt. Ook de kwaliteit van de buizen heeft ermee te maken. Als je oude waterbuizen hebt kunnen deze afgeven in het water wat je dan weer proeft. Hoop je geholpen te hebben ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in Rotterdam heeft het kraanwater een chloorsmaak. Ik proef duidelijk verschil met het water in bijv. Zeeland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, er wordt in Rotterdam helemaal geen chloor aan het water toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij verschilt t in R'dam ook van wijk tot wijk..in kralingen proeft t niet naar chloor,rond de binnenweg weer wel.
Ons drinkwater is alvast een streng gecontroleerd product dat geen enkel gezondheidsrisico inhoudt. Bij flessenwater onderscheiden we onder andere de bronwaters, daarvan is de kwaliteit ongeveer dezelfde als die van kraantjeswater. Minerale waters worden gewonnen in mineraalrijke bronnen. Een teveel aan mineralen is echter niet altijd even gunstig voor de gezondheid. En uiteraard: een liter water uit de fles kost toch al gauw drie-, vierhonderd keer meer dan een liter uit de kraan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker kunnen er verschillen zijn. Ik kom zelf uit Nieuwegein, daar zit er enorm veel kalk in het water, het smaakt ook wat minder. Als ik in zuid limburg water uit de kraan drink is het veel lekkerder, en daar zit ook veel minder kalk in.