De snelle ontsnapping van het koolzuurgas doet je maag snel bewegen. Daarmee raakt hij af en toe het middenrif en triggert een hik.

Toegevoegd na 57 seconden:
Nou ja, raken, in ieder geval ook "doen bewegen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal niet enkel de hik krijgen van koude cola, ook van andere dranken of eten. Het komt erop neer dat je lichaam schrikt en dan gebeurt het volgende:

De hik is een krampachtige samentrekking van het middenrif (diafragma), de sterke spierlaag die de borstholte en de buikholte van elkaar scheidt. Meestal treedt het hikken acuut op, zonder enige voorbode, en verdwijnt het na korte tijd ook weer vanzelf. Het krijgen van de hik is meestal een reactie van het vegetatieve zenuwstelsel op schrik, op het nuttigen van zeer koud eten of drinken, op opgeblazenheid van maag en darm en een te hoog zuurgehalte van de maag.

In het geval van koud drinken zonder prik: Het lichaam schrikt van de koude.

In het geval van koude Cola: Het lichaam schrikt van de koude en het is dan ook een manier om het teveel aan koolzuur (prik), je lichaam uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de hik krijg je dat koolzuurgas niet uit je lichaam, dat doe je met boeren :) De hik is een inademing...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm ... ja, daar zijn wetenschappers het nog niet eens over, bvb. bij baby's zou de hik dan weer dienen om ademhalingsspieren te versterken. Zij hebben dit vaak zonder enige reden...
Maar ik ga je niet vertellen dat hetgeen je zegt niet waar is.