Op welke leeftijd mag je een kind koffie laten drinken?

Ik drink nog wel eens een bak oploskoffie, b.v. wiener melange.
Nu heeft mijn zoon van 12 dit wel eens geproefd, een slokje, en laatst vroeg hij aan mij of hij dat ook mag want hij vind het zo lekker. Zat daar eigenlijk over te twijfelen. Heb het dan ook maar niet gedaan.
Vanaf welke leeftijd kan je ze dit nu (zo onderhand) eens laten drinken?

Gewone koffie wordt hier zelden gedronken, want dat vind ik zelf ook niet zo lekker. Gaat hier dus om de oploskoffie met een smaakje.

13 jaar geleden
in: Dranken
6.8K

Het beste antwoord

Volgens mij was ik ook een jaar of 12-13 toen ik aan de koffie ging. Volgens mij een heel redelijke leeeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik drink die smaakjeskoffie mooit omdat ik hem te zoet vindt, dus als je zoon aan de "normale "koffie gaat, zal die wel eens tehgen kunnen vallen
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik kreeg al vanaf mijn 6de een bakkie "kinderkoffie" van mijn oma. Gewoon koffie met veeeel melk en suiker en slagroom/ En ik geloof niet dat ik daar iets engs aan over heb gehouden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je weet het niet zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha nou ik ben wel een beetje hyper, maar dat heeft meer met erfelijkheid te maken dan met de koffie denk ik;-)
En zoals Angela W zegt bij reakties... waarom wel thee? Dat is net zo schadelijk(of onschadelijk...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me ook herinneren dat ik als (klein?) kind bij een buurvrouw op bezoek ging om een heerlijk kopje 'kinderkoffie' te halen... inderdaad met rijkelijk melk en suiker, maar toch altijd een stuk sterker (en lekkerder) dan thuis, want thuis smaakt(e) de koffie altijd naar thee.
Of ik thuis vroeger dan ook veel koffie dronk? Waarschijnlijk uiterst zelden. Of koffie echt slecht is voor kinderen? Ik denk het niet.
De effecten van koffie zijn bij een kind hetzelfde als bij een volwassene, maar ze treden sneller op. Let, in verband met mogelijke inslaapproblemen, daarom op de hoeveelheid koffie die hij drinkt en het tijdstip waarop hij dat doet. Misschien is het aan te bevelen Bambukoffie of een equivalent daarvan voor hem te gebruiken. Daar zit geen cafeïne in, maar je proeft toch een koffiesmaak. Dat kreeg ik als kind bij mijn oma, met warme melk. De gewone koffie thuis lustte ik pas vanaf m'n 16e.
Amadea
13 jaar geleden
Koffie is helemaal niet zo slecht als men doet vermoeden. Mits in beperkte mate schijnt het zelf gezond te zijn.

Ik kreeg al koffie als baby in de fles (heel weinig natuurlijk). Ik ben er nooit slechter van geworden. Zorg juist dat je zoon koffie leert drinken (met mate uiteraard), het is pré voor zijn latere sociale leven. Probeer het eerst met een klein laagje en veel warme opgeklopte melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het zelf beslissen of het mag. Het is niet schadelijk op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag je zoon er gewoon van laten drinken, maar ik zou hem niet meer dan 2 a 3 kopjes per dag geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was vijf toen ik voor het eerst koffie (verkeerd) kreeg; toen ik veertien was dronk ik uitsluitend nog zwart.
Ik zou niets kunnen bedenken wat er nadelig door is beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is zeker alles met een "te" erbij slecht. dus liever met mate wat koffie (zeker voor een kind van 12) dan elke dag chips.
Ik heb vrienden waar hun zoon ook met 6 als koffie kreeg, niet elke dag en met veel melk, maar toch...

zie de tekst die ik van internet plukte over het effect:

"Kinderen
Er zijn geen aanwijzigen dat de effecten van koffie op kinderen anders zijn dan bij volwassenen (Leviton, 1992). Omdat kinderen kleiner zijn en minder wegen dan volwassenen treedt het effect van cafeïne bij geringere hoeveelheden al op. Verhoudingsgewijs is er echter geen verschil in effect.
De consumptie van cafeïnehoudende dranken tijdens de zwangerschap heeft geen effect op de fysieke of gedragsmatige ontwikkeling van kinderen. Dit bleek uit onderzoek waarin geen relatie aangetoond kon worden tussen de koffieconsumptie tijdens de zwangerschap en de lengte en gewicht van de baby bij de geboorte, ook niet bij een meting op 7 jarige leeftijd. IQ-testen op 7 jarige leeftijd gaven geen afwijkend beeld (Barr, 1991)."

(Bron: http://www.koffiecentrale.nl/nl/gezondheid/detail.cfm?ID=07E35409-225F-482F-BBC81F158C89CFBA )
13 jaar geleden
dat mag elke leeftijd