hoe zet je ouderwets lekkere koffie ?

Ik weet wel met buismann en gekookte melk... maar de verhoudingen ?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ga alle tips eens uitproberen.. dan laat ik aan het eind van deze week (vrijdag) weten welke de beste is...
Alleen dat op de camping wordt ff lastig... heb niet een camping bij de hand maar fluitketel heb ik wel en heb 3 soorten koffie... dus dat worden zware koffie dagen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.9K

Het beste antwoord

Gewoon lekker ouderwets opgieten.

Eerst een klein scheutje water op de koffie om deze te laten wellen daarna rustig opgieten voor een heerlijk bakje.

Voor extra pittige koffie een klein beetje zout bij de gemalen koffie en een snuifje kaneel.

Heerlijk!

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor twee kopjes koffie schep je een maatschep vol koffie in de filter, en op de maatschep moet een 'kop' staan. Breng water aan de kook en giet het op de koffie. Eenmaal de filter volgieten staat gelijk aan ongeveer twee kopjes koffie. Giet water op de koffie in verhouding tot het aantal maatscheppen koffie. Dus als je twee maatscheppen koffie met een 'kop' in de filter gedaan hebt, ook tweemaal water opgieten. De een houdt van sterke koffie, de ander van slappe koffie. Je kunt dus het beste eerst experimenteren met weinig koffie om uit te proberen wat je lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De verhouding voor een lekkere bak koffie is 1 maatschep voor 1 kop koffie, v.w.b. de buisman een maatschepje voor een volle pot.

Toegevoegd na 4 minuten:
met maatschepje voor de Buisman bedoel ik het lepeltje dat er in zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ja, niet het gewone koffiemaatje ; dan wordt het gegarandeerd niet te drinken !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, 't is maar gebrande suiker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat er ook niet dood van, maar lekker is anders !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het nooit geprobeerd, maar als het net zo smaakt als het ruikt....getverderiie dus!.
twee scheppen koffie, een mespuntje buisman.
Ongeveer de helft koffie en de helft gekookte melk (evt nog met suiker erbij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lekkerste koffie moet je opschenken met kokend water uit de fluitketel.
Er zijn echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden:

1- op de camping (is een must)
2- in hard plastic koffiekopjes (liefst met bloemetjesmotief)
3- met completa
4- eventueel met een suikerklontje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het merk koffie opzoeken van vroeger en dan ook het soort. Er zit nogal wat verschil tussen koffiesoorten. Je kunt ook een soort kan kopen waar een filter inzit. Hier doe je eerst de filtermaling in en dan het filter op, vervolgens doe je er water bovenop en dan druk je als het ware de koffie door het water. Maar ik denk persoonlijk dat je al moet beginnen bij de koffie zelf. Koop bonen en een koffiemolen, dan heb je de echte koffie van vroeger. Want wat nu blijft missen is de smaak van eigen maling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buiten op festivals de camping en feesten deed/doe ik altijd een schep koffie direkt in een beker en giet er kokend water op even roeren en wachten de prut zakt dan langzaam naar beneden het resultaat is een straffe bak koffie waarbij je het laatste beetje niet moet opdrinken