Is er een stad in Nederland die symbool zou kunnen staan voor mentale gezondheid?

Samen met een collega organiseer ik dit jaar een uitje met mijn collega’s. Ik werk bij een reclamebureau en na de coronaperiode en een mentaal uitdagende tijd (spreek ik namens mezelf, maar nog een aantal colega’s hebben het persoonlijk moeilijk gehad) vinden we het zinvol om het uitje in teken van ‘mentale gezondheid’ te doen. Omdat zulke tripjes zich vaak focussen op fysieke inspanning en het lichaam. Een paar hersenspinsels (hoe toepasselijk): mediteren in een japanse tuin, auto’s slopen (anger management), filosofie-lezing (of iets over de stofjes en hormonen die verantwoordelijk zijn voor geluk of depressie) en dat soort dingen.
Is er een stad in Nederland waarbij je direct denkt: voor mentale gezondheid, wijsbegeerte of filosofie, dan moet je dáár beginnen?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Mentale gezondheid
Groningen is de gezondste stad van Nederland. Maar als het gaat om een gevoel van veiligheid, geestelijk welbevinden, voldoende beweging en sociale cohesie staat Terneuzen bovenaan.

Filosofie
Bij filosofie moet ik direct aan Leiden denken. Filosofie aan de Universiteit Leiden heeft (dan ook) het predicaat 'topopleiding' gekregen in de keuzegids 2021. Onder andere het studieprogramma en de docenten werden bovengemiddeld beoordeeld door huidige studenten.
SimonV
2 jaar geleden
Alle steden in de Randstad zou ik doorstrepen: te onrustig, teveel gedoe - in negatieve zin.
Dan kom je uit bij een stad die is gelegen in een vooral groene en rustgevende omgeving - goed voor de mentale gezondheid. En tegelijk goed voor fysieke inspanning en het lichaam - zoals mountainbiken; lopen in het bos, zowel snel (conditie) als langzaam (bezinning). De stad die het meest aan deze voorwaarde voldoet is Apeldoorn.