Ja, het portretrecht geldt voor elk persoon.

Portretrecht houdt in dat een foto, tekening of schilderij niet mag worden geopenbaard zonder de toestemming van degene die erop staat afgebeeld. Van een portret is sprake wanneer iemand herkenbaar is. Niet alleen de gelaatstrekken van de geportretteerde zijn van belang, maar ook een typerende lichaamshouding, bepaalde attributen of de omgeving kunnen een rol spelen. Als het gezicht van de geportretteerde onherkenbaar is gemaakt maar de identiteit van die persoon uit andere aspecten van de afbeelding kan blijken, kan toch sprake zijn van een portret in de zin van het auteursrecht.

Voor publicatie van een portret dat in opdracht is gemaakt is zonder meer toestemming van de afgebeelde persoon nodig. Het maakt niet uit wat het beroep van die persoon is, het geldt voor iedereen.

Als het portret niet in opdracht is gemaakt, dan mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Maar dat ligt anders wanneer de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn of haar portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang. Zo kunnen twee personen gefotografeerd zijn als een stelletje terwijl zij dat niet zijn. Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij (bekende) personen die geld kunnen verdienen met hun portret.
Amadea
3 jaar geleden
Een acteur, model of figurant sluit voor aanvang van de werkzaamheden meestal een overeenkomst of quitclaim af, waarin hij/zij afstand doet van het portretrecht.
Dit geldt uiteraard alleen voor de opnames die gemaakt worden in het kader van de afgesproken opdracht. Buiten die opdracht om gelden voor hen dezelfde rechten als voor iedereen.
Toegevoegd op 04 januari 2021 14:50: tekst
bamibal