In welke toestand zijn mensen, die door een hypnotiseur in slaap zijn gebracht?

Slapen ze echt? Of horen ze nog wat? Zo ja, zijn ze dan niet in staat om de ogen open te doen en te reageren? En waarom worden ze niet wakker van lawaai? Als de hypnotiseur ze niet wakker maakt, worden ze dan vanzelf wakker?

4 jaar geleden
1.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Ze slapen niet en ja ze kunnen wel reageren. Je hoort en ziet gewoon alles. Ik ben zelf vaak onder hypnose geweest. Het is meer dat je onderbewustzijn door de hypnotiseur wordt "aangesproken". Je wordt inderdaad weer teruggebracht door de hypnotiseur maar dat is meer om je onderbewustzijn weer in zijn normale toestand terug te brengen.
Wat je op de tv ziet is vooral show. Een enkeling zal misschien in een diepere hypnose worden gebracht (of raken) maar dat is niet de wijze waarop de "normale" hypnotiseurs werken.

Antwoorden (1)

Een professioneel psycholoog kan je met speciale technieken onder hypnose brengen. Je komt dan in een soort onderbewustzijn, maar je slaapt niet. De hypnotiseur kan je gewoon vragen stellen en je reageert daar op. Op deze manier kun je belevenissen uit het verleden helemaal weer in alle duidelijkheid doormaken en er op reageren. Als je uit de hypnose komt kun je je alles heel goed herinneren. Juist door trauma's op deze wijze opnieuw weer door te maken kan je leren ze te verwerken.