Hoe groot is een grootschalig festival?

Bijvoorbeeld, Pinkpop is groot met bijna 90.000 bezoekers, maar Down The Rabbit Hole heeft 35.000 bezoekers. Is dit dan ook groot? Of is het een kleinschalig festival? Zijn hier richtlijnen voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Antoni
6 jaar geleden
Wanneer had Pinkpop 90.000 bezoekers? Voorzover ik weet zijn er bij Pinkpop per dag zo'n 65.000 tot 70.000 bezoekers.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vind 35.000 niet kleinschalig. Dit soort zaken liggen niet exact vast; de vraag is een beetje of je voor 35K of 90K bezoekers zaken principieel anders zou moeten organiseren (denk aan beveiliging, bevoorrading, kaartverkoop). Als je zegt dat er geen echt verschil is, dan zijn ze van dezelfde schaal.
Voorbeeld; op een kleinschalig festival lopen 'een paar' beveiligers rond. Daardoor kennen die beveiligers in ieder geval elkaar.
vergelijk dat met een kleinschalig festival waar

Antwoorden (1)

Voor een groot festival spreek men toch al vlug van een 50000 personen oplopend tot het grootste met zo'n 180000 personen:
1 Glastonbury Festival Glastonbury, UK 24-28 juni 180,000
2 Open’er Festival Gdynia, Polen 1-4 juli 85,000
3 Tomorrowland Boom, België 24-26 juli 80,000
4 Sónar Barcelona, Spanje 18-20 juni 80,000
5 Roskilde Roskilde, Denemarken 27 juni – 4 juli 75,000
6 Sziget Festival Boedapest, Hongarije 10-17 augustus 70,000
7 Øya Festival Oslo, Noorwegen 11-15 augustus 60,000
8 Lowlands Biddinghuizen, Nederland 21-23 augustus 55,000
9 Primavera Sound Porto Porto, Portugal 4-6 juni 50,000
10 Exit Festival Novi Sad, Kroatië 9-12 juli 50,000
Cijfers uit 2015.
Toegevoegd op 22 maart 2018 12:37: tekst
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Je noemt de 10 grootste. Dat zegt niks over de vraag of een festival van 35.000 bezoekers ook tot de categorie 'grootschalig' hoort. De link zegt onder het kopje 'grootschalige festival': "Er is iets indrukwekkends aan het feesten met tienduizend anderen..." Dat zou inhouden dat elk festival met meer dan 10.000 bezoekers al als grootschalig geldt. Dat is beduidend minder dan de 50.000 die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik ben echt opzoek naar definities van een 'groot'- en een 'klein'- festival. Dat dit allemaal grote festivals begrijp ik wel, maar vanaf hoeveel bezoekers is het festival groot? Wanneer is het klein?