Niet, op de balans staan alleen de activa, passiva en het eigen vermogen. De netto winst uit gewone bedrijfsvoering komt in de verlies- en winstrekening naar voren. Afhankelijk van de definitie van netto winst is dit het verschil tussen de omzet minus de aan de productie gerelateerde kosten, meestal blijven de afschrijvingen op de productiemiddelen buiten beschouwing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord! Maar hoe zit dat dan bij het berekenen van de cashflow? De formule hiervoor is: 'nettowinst uit gewone bedrijfsoefening + afschrijvingen'. Ik ben aan het studeren voor mijn toets en in allerlei opdrachten moet ik de cashflow berekenen met alleen een balans waar ik informatie uit kan halen.
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer Hoezo blijven afschrijvingen buitenbeschouwing dat zijn ook gewoon kosten voor productie
ronron1212
7 jaar geleden
@Doeihoiabc afschrijvingen zijn kosten en geen uitgaven dus is dat wat in de bank blijft
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afschrijvingen staan credit op de balans onder reserves. De mutatie van de afschrijvingsreserve is gelijk aan de afschrijvingen over dat jaar. De mutatie van het eigen vermogen is in een eenvoudige balans gelijk aan de winst uit normale bedrijfsvoering. Samen vormen ze de cashflow.
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer de boeking is afschrijvingskosten debet credit aan afschrijvingen. De balanspost staat voor de totale afschrijvingskosten voor de investeringen op de balans debet.
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer
https://www.administratievoeren.nl/afschrijven/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronrin1212 omdat afschrijvingen in de strikte definitie van kosten geen kosten zijn. Het zijn 'kosten' voor het instand houden van het produktiemiddel. In eenvoudige modellen wordt afschrijving gerelateerd aan een produkt en lijken het kosten, in de economische realiteit komt dit practisch niet voor.
ronron1212
7 jaar geleden
Het gaat hier om de boekhouding en de boeking is kosten aan balans. Ik ben al meer dan 35 jaar manager van fa pc en salarisadministraties en afschrijvingen zijn in de winst en verliesrekening ten alle tijde kosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe moet ik de cashflow berekenen als ik alleen een balans krijg? In de opdrachten moet ik dingen doen met dividend ofzo maar het staat nergens duidelijk uitgelegd.
Computoon
7 jaar geleden
NGanzenveer: afschrijvingen zijn wel degelijk echte kosten (maar geen uitgaven).
Zou je er geen rekening mee houden, dan reken je jezelf rijk. De afschrijvingskosten zijn in feite het "verbruik" van het productiemiddel zelf. Als je het productiemiddel ten onrechte niet als activum zou hebben geboekt, dan was het in 1 keer terechtgekomen in (jawel...) de kosten. Dat geeft echter een verkeerd beeld, omdat het actief meer jaren meegaat. Kosten zijn opgeofferde waarden en afschrijvingskosten zijn daar een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is voor beursgenoteerde angelsaxische ondernemingen niet toegestaan om de waarde van activa te rapporteren als aanschafwaarde minus cumulatieve afschrijvingen. De grondslag daarvoor ligt vast in de GAAP (general accepted accounting principles, verplicht in de VS) die uitgaat van de 'fair value'. Herwaardering van activa verloop dan ook niet via de W&V maar rechtstreeks op de balans, uitgaande van de continuiteit van de onderneming en niet van het produktiemiddel. Dit laatste is een fundamenteel verschil tussen de klassiek westerse methode (die je nog terugziet in het MKB en in de fiscale W&V) en de angelsaksische boekhoudmethode. Er zijn bij mijn weten geen Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen die niet volgens GAAP rapporteren.
ronron1212
7 jaar geleden
Hier is dat dus iets anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dit wat eigenlijk totaal niet mijn vraag. Maar alsnog dankjewel allemaal voor de info
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer kijk eens naar een jaarrekening hieronder de link http://accountantskantoorhut.nl/assets/uploads/files/Voorbeeld_jaarrekening.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leer nu maar dat afschrijvingen kosten zijn zoals @Computoon en @ronron1212 terecht zeggen, later leer je (misschien) wel waarom 2+2 toch niet altijd 4 is.
ronron1212
7 jaar geleden
@NGanzenveer waar staat dat dat afschrijvingen geen kosten zijn
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/nl/Documents/audit/deloitte-nl-audit-handboek-externe-verslaggeving-2016.pdf
De winst en verliesrekening is om de winst te bepalen. De balans voor de bezittingen en schulden weer te geven. De winst of verlies wordt toegevoegd aan het eigenvermogen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe moet ik de cashflow berekenen als ik alleen een balans krijg? In de opdrachten moet ik dingen doen met dividend ofzo maar het staat nergens duidelijk uitgelegd.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.graydon.nl/wiki/cashflow#fc-360