hoe dezelfde toon houden voor 45 seconden op gitaar zoals James Hetfield in nothing else matters?

In de solo van Metallica Nothing else matters, (dit is alleen in de live versie!!) Op het einde van de laatste solo houdt james Hetfield de toon in zijn B-snaar op de 5de fret (dacht ik) voor 45 seconden lang! (Zie afbeelding en/of youtube)
Mijn vraag is: hoe doet hij dit?
& alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry ik kreeg de afbeelding niet geupload

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Met een elektrisch versterkte gitaar en een stevig plectrum is dat niet zo moeilijk te realiseren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb beide en kan de toon voor maximum 10 seconden houden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plaats de URL eens? Er zijn verschillende live versies van deze track...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://m.youtube.com/watch?v=Mu6e0sZijIg
Hier doet James het wel maar 20 seconden!
Op het einde krijgt hij daar zo'n piepende toon in, is het dit dat de toon zo lang maakt? Zoja hoe maak je deze?

Antwoorden (2)

James gebruikt voor zijn gitaar een heel gevoelige distortion, zo eentje waarbij je met je vingers alleen op de fretten al noten kunt aanslaan. Wat hij doet is walsen met z'n vinger langs de fret, samen met de feedback geeft dat hoge toontje wat je hoort, die feedback komt van de floormonitors....

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is overigens de gear die James gebruikt tijdens optredens:

- ProCo Rat Distortion pedal
- Ibanez Tube Screamer
- Furman PQ4 parametric EQ
- ADA 2FX Multi Effects Processor
- ADA MQ1 EQ
- Boss SE-50 Stereo Effects Processor
- Aphex 109 Parametric EQ
- Digitech WH1 Whammy
- MXR Phase 100
- Line 6 DM4
- Electro-Harmonix Bass Micro Synthesizer
- Mesa Boogie High Gain Amp Switcher
- Boss NS-2 Noise Suppressor
- DBX 1074 Quad Gate
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat walsen; zijn dat hammer-on's en pull-off's, juist naast de fret of maakt dit niet uit?
& als je wil, zou je dan mij kunnen uitleggen wat floormonitors zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen van beide want een pull-off is vinger van de snaar... Je kunt voor een speakerwall gaan staan om feedback te krijgen door resonantie, de snaar die trilt komt versterkt uit de speakers waardoor de snaar blijft trillen door diezelfde resonantie/frequentie, nou floormonitors doen eigenlijk hetzelfde... De truuk is echter om de picks heel gevoelig te zetten d.m.v. distortion o.i.d. Ten minste zo krijg ik het voor elkaar met guitar rig van native instruments.
Het werkt dmv feedback, dus het speakergeluid, zorgt dat de snaar blijft trillen.