Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je kapitaal hebben om prins carnaval te worden, want je hebt de kleding die je aanhebt en de medailles die je uitreikt. Wie betaald dat allemaal?

Moet je kapitaal hebben om prins carnaval te worden, want je hebt de kleding die je aanhebt en de medailles die je uitreikt. Wie betaald dat allemaal? Want betalen zou uit de verenigingskas betaald kunnen worden of betalen de vrienden en kennissen. En een normale smoking kost al handenvol geld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is inderdaad gewenst dat de prins over 'eigen middelen' beschikt. Als ik kijk naar de prinsen in mijn woonplaats: dat zijn al vele jaren ondernemers. Mensen uit hogere managementfuncties met dito inkomens kunnen ook. Voor het bedrijf van de ondernemer is het commercieel natuurlijk ook niet verkeerd, die positieve aandacht voor de eigenaar. Subsidies -als ze er nog zijn in de kleinere plaatsen- worden steeds minder dus het grootste deel van het openbare carnaval wordt gesponsord. Via inschrijfgeld voor de optocht, via een loterij, via reclamewagens in de optocht, via advertenties in de carnavalskrant, via de entree voor zittingsavonden met tonpraters. Enz. Daarnaast is er heel veel vrijwilligerswerk. Drank betaalt de prins en de Raad van 11 uiteraard zelf. Smoking is niet overal in gebruik.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Wat zijn tonpraters?
Computoon
11 jaar geleden
Tonpraters (in bepaalde delen van het land ook 'butereedners' genoemd, in verschillende spelling) zijn mensen die, uitgedost als een 'typetje', een carnavaleske toespraak houden, staande in een groot formaat ton (gebaseerd op de regenton). Het is een soort een carnavalesk cabaret, met de lotgevallen van het 'type', in plaatselijk dialect. Erg populair.
Dat verschilt per carnavalsvereneging. De verenigingen die ik ken moet de prins en de rest van de raad veel betalen. Ik ken iemand die in de raad van 11 heeft gezeten en hij moest per jaar tussen de 15000 en 20000 euro betalen en dat is hij nog niet eens prins.
Hiervan betaal je dan de drank, smoking, vervoer etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen de 15.000 en 20.000?? Weet je het zeker. Bedoel je niet tussen de 1.500 en 2.000?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, bedoelde ik dat maar. maar het is echt heel duur. Teminste is asten en someren.
Computoon
11 jaar geleden
Ik kom ook uit Brabant (andere regio) maar heb nooit geweten dat het zó veel kostte.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding