Jazeker!
'Dat gaat naar Den Bosch toe', ook wel bekend als Zoete lieve Gerritje, is een volksliedje dat betrekking heeft op 's-Hertogenbosch.

De melodie gaat terug op het lied 'Contre les chagrins de la vie' uit de Franse opera Le petit matelot ('De kleine matroos'), gecomponeerd door Pierre Gaveaux (Parijs, 1796).

In 1819 was er een liedbundel, De Vrolyke Trompetter, waarin de titel Lieve lekkere Gerritje voorkwam.

Een standbeeld van Zoete lieve Gerritje is te vinden in Den Bosch op de hoek van de Lepelstraat en de Korenbrugstraat, op een verlaagd plateau naast de Binnendieze, midden in het oudste deel van de stad. Het is een voorstelling van een zingend vrouwtje met een haan naast haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriana
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Een kennis van mij wist te vertellen dat "Gerritje "een marketentster zou zijn geweest, kent u dat verhaal?Deze informatie gebruik ik als voorlees/vertel materiaal voor senioren.