Heb je toestemming nodig om een persoon uit een film te gebruiken in een spel?

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met een spel waarin ik Samara Morgan gebruik (van de film The Ring uit 2002 en 2005) en ik vroeg me af of ik om deze game uit te brengen toestemming nodig heb van DreamWorks of van de regiseur Gore Verbinski. En zoja hoe en waar moet ik dat doen.

Het word een gratis spel en ik heb het punt van een stabiele versie nog niet bereikt.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ja ook een karakter uit een film is IP. Toestemming vragen zou ik niet proberen. Hernoem je karakter en je bent van alle problemen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slim van jou,dit model kan goed werken.

Uiteraard weet je,dat je toestemming moet vragen....,
maar doe dit never en de nooit.

Maak een keigoede game,publiceer hem,roer flink op de tamtam en hoop,dat ze je opmerken en je dan ook nog met een proces dreigen..

Op dat moment zit je op rozen en krijg je zoveel gratis publiciteit,dat je vanzelf binnen gaat lopen..

Tja zo werkt het tegenwoordig..gewoon doen dus..,en..uh
'n goede keus ,btw,
;)

In ieder geval wens ik je veel succes en plezier met je spel.

Toegevoegd na 6 dagen:
Voor alle duidelijkheid nog even dit.
Bovenstaand antwoord heeft enkel en alleen betrekking op de Hollywood- en Gaming-industrie.

De Mediamagnaten werken nu eenmaal zo en in dit "spel" moet je niet te lief zijn.

Uiteraard onderstreep ik de stelling (nogmaals),dat je altijd toestemming moet vragen,zij het vanuit een juridisch oogpunt dan wel goed fatsoen.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Ongeveer 27 jaar gelden toen AIDS nog dodelijk was,heeft een fotograaf ooit een foto van mij en 'n vriendin genomen en in een werkelijk walgelijke context gepubliceerd in een Duits dagblad.

Ik heb de man daarop "aangesproken" en hij vond dat toendertijd doodnormaal,bood geen excuses aan en plaatste al helemaal geen rectificatie...

Trieste zaak..,maar goed.Voor mij reden temeer voor mij om me zelf wél aan mijn normen en waarden te houden..

maar ook om daar waar met modder wordt gesmeten,mezelf uiterst assertief op te stellen..

Succes verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, want iedereen zit natuurlijk te springen om een idee game met een gejat concept welke nog eens plat geprocedeerd gaat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idee=indie
Ik denk niet dat je toestemming nodig hebt. Je kan er iedereen die zo heet mee bedoelen. Tenzij je voor en achternaam gebruikt natuurlijk. Dan moet je wel toestemming vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is wel zo netjes toestemming te vragen.
ik gebruikte in een magazine de achtergrond van een brug, de architect heb ik toestemming gevraagd én gekregen.
dat voelt goed.
je vraagt het je af. dat is ook goed.
vraag het bij de desbetreffende persoon of diens waarnemer.
leuk! je spel. en ook, dat het gratis is.