Wat is 10 pond grutte?

Van het liedje ding; ine mine mutte 10 pond grutte 10 pond kaas ine mine mutte is de baas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is ine mine mutte? Dat is pas een raar woord :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jha oke maar da kan ook niks zijn?

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+,
Grutten zijn een andere benaming voor gort, gepelde gerst, maar ook gepelde boekweit en haver worden soms grutten genoemd. In Nederland werden deze vooral gebruikt om er pap van te maken. De grutten werden in water geweekt, dan gekookt en tot slot werd er karnemelk bij gedaan, om het schiften tegen te gaan.

10 pond = 5 kilo.

10 pond grutten is dus 5 kilo gort of gerst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grutten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Lekker, gortenpap met stroop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aaahh okee bedankt!
Het komt uit een heel oud aftelrijmpje. Grutten zijn etenswaar, zie andere antwoorden.

Die 10 mond was toen zeker geen 5 kg, want het kilogram is pas in 1820 in Nederland ingevoerd.
Het zal dus ongeveer 4,5 kilogram geweest zijn. Je ziet nu nog vaak zakken Surinaamse rijst van 4,5 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat grutten zijn is al door andere uitgelegd.
wat 10 pond is is gedeeltelijk uitgelegd.
10 pond is een gewicht klasse, iedere stad in nederland had een eigen maat en gewichten stelsel.
dus om te weten hoeveel 10 pond is moet je weten waar het liedje vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grutten zijn grof gebroken graankorrels. Voordeel daarvan is dat ze veel minder lang hoeven te weken en koken dan hele graankorrels (het nadeel is dat het sneller papperig wordt).

Van allerlei granen kan je grutten maken, in de winkel vind je vooral grutten van gerst, tarwe, boekweit, haver en rogge.