Wat was de eerste grap met taart?

In de eerste zwart-wit films wordt soms met taart gegooid, en ook clowns doen soms aan humor met taartengooien. Wat is de geschiedenis hiervan? Is er een filmpje van zo'n taartgooi-act? Zit hier nog een bepaalde betekenis achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het gooien met taart kwam rond 1914 in de mode door de slapstick serie Keystone Cops van regisseur Mack Sennett.

Toen in 1927 The Battle of the Century van Laurel & Hardy werd gemaakt gebruikten ze meer dan 4000 taarten in de spectaculaire taartsmijt scene. Vanaf dat moment is de grap niet meer weg te denken uit komische films en acts.

Het idee er achter is dat je iemand voor schut zet en/of belachelijk maakt.

Op youtube zijn veel filmpjes te vinden als u zoekt met "pieing", of met "throwing pies."

Het bijgevoegde wikipedia artikel geeft een aantal interessante links.

Toegevoegd op 30-06-2009 09:14:17
(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De film "Casey's birthday" uit 1914 met Charles Barney als Mr. Casey en de legendarische Oliver Hardy (toen nog zonder Stan Lorel) zal ongetwijfeld een van de eerste films zijn geweest (met 16 beeldjes per seconde) waarin met taarten werd gegooid.
Het verhaal gaat over de surpriseparty die Mrs Casey organiseerd voor de verjaardag van haar man, die echter dronken thuis komt en een ruzie begint met de gasten.
De betekenis gaat volgens mij niet veel verder dan het scheppen van platvloerse lol.