Wanneer zijn de naoorlogse bladen van vrij Nederland thuis te zien op delpher?

2 jaar geleden
2.1K
SimonV
2 jaar geleden
In 2017 werd al gezegd dat deze online zouden komen. Tot op heden is alleen de eerste editie uit 1940 in 2020 online verschenen. Snel gaat het dus niet.
https://www.villamedia.nl/artikel/vrij-nederland-viert-tachtigste-verjaardag-met-digitalisering-eerste-editie
SentWierda
2 jaar geleden
Van een Vrij Nederland zijn op Delpher alle edities te lezen van 1940 tot en met 6 september 1947. Dit is niet het illegale Nederlandse weekblad, maar de tijdens de oorlog in Londen gemaakte uitgave: Vrij Nederland, met als ondertitel: Je Maintiendrai. Dit blad heette sinds mei 1945: De Stem van Nederland, voorheen Londensch Vrij Nederland. In de uitgave van 6 september 1947 wordt het samengaan vermeld met het voormalige illegale Nederlandse Vrij Nederland.
Over de Londense Vrij Nederland is in 1973 een boekwerk verschenen met facsimile's.
dk
2 jaar geleden
Ik weet ook niet waarom het zolang duurt tot deze online komen.
Vandaar mijn vraag waar ik nog geen antwoord op heb
LeonardN
2 jaar geleden
@dk Wat is je vraag dan?
1. Wanneer komt het online?
2. Waarom is het nog steeds niet online?
dk
2 jaar geleden
Wanneer het online komt
SentWierda
2 jaar geleden
@dk. De vraag lijkt me intussen wel te zijn beantwoord zo spoedig mogelijk. Maar bij een zo omvangrijk project moet je niet op een paar jaar minder of meer kijken.
Wat ik me afvraag: vanwaar die belangstelling voor alle nummers? Dit is zo onvoorstelbaar veel informatie dat je minstens een jaar fulltime moet lezen; misschien wel twee jaar. Mijn advies: lees eerst (helikopterview) de twee beschikbare boeken over het naoorlogse VN. Op www.boekwinkeltjes.nl kun je ze tweedehands aanschaffen.

Antwoorden (1)

Delpher is een project dat tientallen miljoenen kranten- en tijdschriftenpagina's omvat, Die pagina's moeten stuk voor stuk worden gefotografeerd en soms zelfs (door honderden vrijwilligers!) worden overgetypt - vanwege de fragiele toestand van oude nummers (met name uit de 17de eeuw) en van illegale bladen uit de Tweede Wereldoorlog.
Op dit moment is men met tijdschriften vergevorderd tot en met 1940. Van na die tijd is nog slechts een bescheiden deel van het totaal gerealiseerd. Het is de bedoeling dat ook het naoorlogse Vrij Nederland wordt gedigitaliseerd, in eerste instantie tot 1994.
Overigens is van het illegale (Nederlandse) Vrij Nederland in 1970 een boekuitgave verschenen met facsimile's van de belangrijlkte nummers en pagina's: Het ondergrondse Vrij Nederland 1940-1945 (uitg. Het Wereldvenster, Baarn).
In 1965 verscheen: Vijfentwitnig jaar Vrij Nederland, een bloemlezing uit het illegale en het na-oorlogse Vrij Nederland (uitg. De Bezige Bij).
De ontstaansgeschiedenis en vooral de periode vanaf 1965 zijn beschreven in: De gouden jaren van het linkse levensgevoel, door John Jansen van Galen (uitg. Balans, 2016).
Bronnen o.a.: https://www.ngvnieuws.nl/delpher-aanvullingen-mei-2020/
https://www.kb.nl/nieuws/2017/vrij-nederland-komt-digitaal-beschikbaar